Britse regering breekt in email

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Jul 19 20:33:20 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"H. van Meeteren" schreef:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Maar, Jos, wat is dan de *werkelijke* motivatie om ons allen te
> besnuffelen, af te luisteren en/of af te tappen?

Sta je me even toe, Jos?

Zal ik U eens een geheimpje verklappen, Mijnheer van Meeteren?

ANGST, Mijnheer van Meeteren ANGST.
Den angst den boef niet in den kraag te kunnen vatten.
Voor zover ik weet schijnt er een (1) terrorist op de wereld rond te
lopen en die kunnen ze maar niet vinden/te pakken krijgen. Ja, hij heet
Bin ... en Ehhh... dat heeft met computers te maken.

We zoeken dus gewoon nep belevenissen op en halen daar de kick uit.
Leve Jerry Springer, JERRY! JERRY! JERRY!

Maar dat duurt maar een half uurtje en dat is veel te kort.
Bovendien kun je dan zelf geen heldenrol spelen en dat kan nu wel.
Ik kan gewoon op een lijntje gaan zitten meegenieten van de sores van
het menselijk leven (voyeurisme uitleven) en tevens een goede heldendaad
verrichten als er een crimineeltje tussen blijkt te zitten.
Het enige wat het crimineeltje moet doen is moderne (communicatie)
middelen gebruiken.

JERRY! JERRY! JERRY!

Vervolgens wachten we nog op een (stoffig) rapportje waaruit zou blijken
dat de communicatieve vaardigheden een indicatie zouden kunnen zijn voor
een sluimerend crimineeltje en kunnen we ook de 'communicatie' aan een
gedegen onderzoek onderwerpen.
Nu kunnen we ook elke potentieel crimi traceren zelfs als u dat van u
zelve nog niet weet.
En aan een DNA test onderwerpen om zekerheid te hebben.
Zo, hebben we vast Uw profieltje al in huis voor het geval dat.

JERRY! JERRY! JERRY!

En EU, die is er voor vrij handelsverkeer, vrij goederenvervoer, vrije
vestiging.
Nee, vrije communicatie is daarin (nog) niet opgenomen.

Mijn woordenboek al uit de kast gehaald en de volgende al doorgestreept
c.q. aangepast
-vrijheid
-van man tot man
-even onder vier ogen
-zal ik je eens een geheimpje verklappen/vertellen
-onder embargo wil ik je wel vertellen dat...
-kan ik u in vertrouwen het volgende mededelen...
-privacy
-anoniem
-mensenrechten

Aangepast:
-Stasie praktijken, zie ook, West-Europa na de val van de Muur
-een eigen leven leiden, (wordt lijden)

Sorry, (Jos, Hein) ik liet me een beetje gaan.
Ja, ik ben boos.
Zoveel stompzinnigheid als britse, nederlandse etc. regeringen en
politici op dit punt bedenken gaat mijn pet te boven.
Het is zielig dat een organisatie een opmerking als onderstaande moet
maken:

"
"What this does is contravene a large number of fundamental rights in
the European convention on human rights and other international
standards, which include the right to privacy, the right to liberty, the
right to freedom of expression and the right to freedom of association,"
said Halya Gowan, a researcher at Amnesty International in London.  "As
a human rights organization, our work is based on the confidentiality of
statements we take from opponents of governments around the world who
are possibly victims of human rights violations by these governments,"
she said. "But  under this bill, we won't be able to guarantee
confidentiality anymore."
"

Daarmee geeft de politiek m.i. duidelijk aan de materie niet te
beheersen.

Wat nodig is is een duidelijk beeld over de diverse lagen waarover de
communicatie verloopt, welke hard- of software daarbij benodigd is,
welke gegevens tijdens die processen worden uitgewisseld, wat daarvan de
bedoeling is, wie daartoe toegang hebben, hoe deze gegevens zijn
afgeschermd tegen ongeoorloofd gebruik en welke disciplines hiervan
gebruik kunnen/mogen maken etc..
En in begrijpelijke taal.

Vooral politici schijnen blind te zijn voor de complexiteit van het
medium en laten zich al te gemakkelijk meeslepen in bestrijden van
criminaliteit en laten zich tot onzinnige maatregelen verleiden.

Mijns inziens duiden ze te weinig de diverse rollen in dit geheel om een
afgewogen beslissing te kunnen nemen.
Zelfs rollen die tegenstrijdig zijn.
Nee, die leg ik niet uit. Als je voldoende inzicht hebt in de materie is
dat ook overbodig.

Goed, dit medium kunnen we gevoeglijk afschrijven als communicatief
medium.
Er valt hier immers niet meer te communiceren.
De voorwaarden daartoe worden op onnavolgbare wijze geweld aangedaan.

Hein, heb jij je celletje daar in kamp "Amsterdam" al opgeruimd?

Henk Elegeert
PS. Zou je het ook een te pro-actief opsporingsapparaat kunnen noemen?

JERRY! JERRY! JERRY! (langzaam verstommend....)