Moderatie (was: M&M-soap continued (Was: Want je krijgt dan dit...))

Herman Beun hermanb at BIGFOOT.COM
Wed Jul 19 15:01:21 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

H. van Meeteren schreef:

> Waar heb je nou precies last van? Email is geluidsarm
> (blaffende honden halen je uit de slaap, maar email
> blaft niet). En filters/delete-knoppen zijn bijna
> automatisch in te zetten. Waarom moet het eigenlijk
> stoppen?

Waar ik last van heb is dat dat kinderachtige geschreeuw van jullie de
sfeer op deze lijst verpest. Het schrikt mensen af, zowel om te
subscriben als om iets te mailen dat geen betrekking heeft op de
M&M-oorlog (de groepsdynamica in zo'n discussie is geen atomistisch
geheel, het is groter dan de som van de delen. Wat de een doet,
beïnvloedt het gedrag van de ander). Als ik me een paar weken geleden,
tijdens het (voorlopig) hoogtepunt van de M&M-oorlog, net als nieuw
lid op deze lijst had aangemeld was ik onmiddellijk afgehaakt.
Opvallend was ook dat toen jullie je (tot voor een paar dagen) even
rustig hielden de inhoudelijke discussie weer opbloeide. Voor de
nabije toekomst zie ik het echter weer somber in.

Het pleit niet voor je dat je dat nog steeds afdoet met een verwijzing
naar filters en deleteknoppen, m.a.w. de verantwoordelijkheid legt bij
anderen dan het duo M&M. Ik denk dat het tijd wordt dat jullie zelf
eens wat verantwoordelijkheid nemen. Vrijheid komt met
verantwoordelijkheid, vinden we immers bij D66. Toen ik me op deze
lijst inschreef deed ik dat vanwege de _politieke_ discussie waar deze
lijst voor bedoeld is (en dat mag er best fel aan toe gaan, graag
zelfs), niet voor het volgen van een persoonlijke vete tussen twee
egotrippers. Het is _jullie_ vete, hij is off-topic op deze lijst, en
het is dus _jullie_ verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat deze
lijst daarvan gevrijwaard blijft.

Als jullie niet in staat zijn zoveel beschaving op eigen kracht op te
brengen, denk ik dat het inderdaad tijd wordt voor een moderator. Dat
wil zeggen: een gekozen persoon die gemachtigd is om, op verzoek,
lastposten na een bepaald aantal waarschuwingen voor enige tijd van de
lijst te verwijderen ("three strikes and you're out").

/Herman