D66 Zalm poll

Mark Koek mark at KOEK.NET
Wed Jul 19 14:59:16 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Herman Beun schreef o.m.:

> Het programmaatje checkt het ip-adres van je computer om te
> controleren of je niet al eens gestemd hebt. Niet helemaal waterdicht,
> inderdaad, want bij sommige (de meeste?) providers krijg je iedere
> keer als je inbelt een ander ip-adres. Zwaardere beveiliging vonden
> we, gezien de toch al niet al te grote representativiteit van een
> dergelijke poll, echter niet nodig.

Daar komt bij dat als je met anderen een IP-adres deelt (iets dat steeds
vaker voorkomt wegens de wildgroei aan proxy-servers) je niet meer kunt
stemmen als een ander dat al heeft gedaan.

In deze opzet kan bijvoorbeeld het volledige Nederlandse onderwijs
slechts 1 stem uitbrengen omdat ze allemaal op Kennisnet achter een
proxycluster zitten. Interessant om te weten als er nog eens een poll
komt m.b.t. het onderwijs...

Het kan niet gemakkelijk verbeterd worden, ik weet het, dus dit is geen
verwijt. Maar het lijkt me goed dat mensen deze beperkingen in hun
achterhoofd houden bij het bezien van uitslagen van dergelijke
peilingen.

Groeten,

Mark Koek