Britse regering breekt in email

Jos Horikx josh at BART.NL
Wed Jul 19 13:22:54 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 12:13 19-7-00 +0200, H. van Meeteren wrote o.a.:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Maar, Jos, wat is dan de *werkelijke* motivatie om ons allen te
>besnuffelen, af te luisteren en/of af te tappen?

Ik kan alleen maar vermoedens uiten, en daar heb ik eerlijk
gezegd niet zoveel zin in. Het storende is nu net dat er
allerlei dingen plaatsvinden waar ik geen enkele informatie
over kan vinden, tenminste niet bij degenen die verantwoor-
delijk geacht mogen worden voor dit soort dingen.

(Weet jij wat er in die BVD-brief stond die naar de fractie-
voorzitters van de 4 grote partijen is gestuurd, en op grond
waarvan de nederlandse tapwetgeving er zonder openbaar
debat is doorgekomen?)

Ik ben trouwens wel blij met deze reply van je omdat het me
de mogelijkheid biedt om een kleine nuancering aan te brengen.
Ik zei eerder: "in het geniep (dwz buiten de politiek om)".
Daar bedoel ik met "politiek" natuurlijk alleen het formele
democratische gedeelte ervan, dat gedeelte dat betrekking heeft
op de publieke meningsvorming, het openbaar debat en leidt
tot de mogelijkheid van vrije en geheime verkiezingen voor de
verschillende bestuurslagen. (En die verkiezingen hebben
natuurlijk alleen maar zin als de mensen dan ook daadwerkelijk
weten wat er speelt in de werkelijke wereld)

Dat gedeelte van de politiek dat hier niet onder valt moet naar
mijn mening zelf maar duidelijk en helder maken wat de reden
voor de verschillende projecten is en wat de reden is om zulke
ingrijpende dingen op te starten zonder dat het publiek daar
kennis van heeft.

Met vriendelijke groet,

JH