Fw: medeverantwoordelijkheid D66

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Wed Jul 19 00:29:01 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 21:27 18-07-2000 Tuesday, Vz PC D66 wrote:

>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Goed dat dit eindelijk erkend wordt.

> partij heeft deze keuze dan

Ik kan me geen peiling herinneren, maar daar kan ik fout zitten. De
namiddag in Amsterdam geldt niet als ledenraadpleging, aangezien op het
podium heel veel talking heads zaten en de zaal kort werd gehouden.

Onschendbaar of niet: je bent als mede-verantwoordelijke aanspreekbaar. Tot
op heden.

>De keuze van doelen en van uitvoering

Rechtstreekse verantwoordelijkheid is er natuurlijk nooit in zo'n kwestie.
Iedere partij wordt meegesleept met en in een proces. Er komt een moment
van onomkeerbaarheid. Pas achteraf is verantwoordelijkheid te definiëren.

> alleen de NAVO, ook in Servie
>wetens aan het werk gehouden ook wetende wat de gevaren waren.

dat argument kan ik niet accepteren. Elke fabriek, elke werkplaats was een
potentieel doelwit, want had wel een of andere binding met het militair
apparaat. In een oorlogssituatie lopen militaire en civiele
productieprocessen sowieso  in elkaar over, meer dan in vredestijd. De
conclusie zou dan zijn dat élk industrieel doel bombardeerwaardig was. Of:
geen enkel ondereel van het productieproces mocht meer bemensd zijn. Beide
conclusies zijn onacceptabel.

>Bovendien werd de

Dat zelfde geldt voor telefooncentrales, internet, voor de spoorwegen, het
busverkeer, kortom, practisch de gehele infrastructuur. Zou een carte
blanche geven voor ongerichte, at random  bombardementsvluchten.

>door midden-Bosnie gemaakt waaruit duidelijk zichtbaar is dat ethische
>zuivering systematisch en georganiseerd was.

Etnisch, bedoel je waarschijnlijk. Dat kan goed wezen, edoch, de situatie
van kosovo na 1944 was er een van wederzijds uitmoorden van etnische
groepen. Zowel de racistische en semi-fascistische Groot Albanese beweging
/ UCK als de Serviërs deden hieraan mee.

>Je kunt niet spreken van enkel anti-guerilla operaties tegen het UCK maar
>ook van het uitrooien van

Hetgeen weer een reactie was op de systematische moordpartijen door UCK-ers
van Serviërs. Hetgeen vandaag nog steeds geschiedt, overigens, onder de
ogen van de vredesmacht.

>gaan aan de vraag wat je strategisch doel is. De negatieve effecten beoordelen
>gaan.

Nee. Maar de vraag is te zwart-wit gesteld. Natuurlijk is een doel-middel
afweging (proportionaliteit) waardevol. Maar daar moet het niet bij
blijven. Je moet ook kijken naar de principes van het volkerenrecht, van
het internationale recht. je mag geen willekeur toepassen: de één wel, de
ander niet aanpakken. Remko stelt m.i. terecht dat er nog meer landen te
bedenken zijn die kandidaat-platgebombardeerd zijn. Welke criteruia pas je
toe? En hoe pas je die zonder willekeur toe?

Waarschijnlijk zit daar de angel. Men wilde iets *doen*. Het werd tijd een
*daad* te stellen, om alle frustraties van de jaren ervoor uit te kunnen
leven. Daarmee werd de zorgvuldige afweging verlaten en werd de
oorlogspropaganda binnengehaald. Met alle zinloze escalatie vandien.

>1991 uit een door cetniks in brand gevlogen trein moest vluchten) en
>Montenegro. Kortom de vraag "wat te doen" en wat te leren van het verleden
>wordt weer

Het lijkt me duidelijk waar ik sta: alle mogelijke diplomatieke inspanning
om invloed uit te oefenen. Pas bij genocide of andere zwaarwegende
(oorlogs)criminaliteit ingrijpen. En nooit burgers het slachtoffer laten
zijn. Pas in een Ruanda-achtige situatie dient interventie te worden
ingezet, maar dan ook doeltreffend, ondubbelzinnig, hard en moedig.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl