M&M-soap continued (Was: Want je krijgt dan dit...)

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Jul 18 23:50:57 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Muziek! We zoomen in op een Nederlandse huischkamer. Midden in de
huischkamer staat Van Den Muijzenberg. Stalen fondsbrilletje. Grimmige trek
om den mond. Kijkt gepijnigd, want recht tegenover hem staat, spottend
lachje om den mond, zijn aartsvijand W van Meeteren (gaat terug tot 1948,
Tanger).
De dialoog start. vdM medium, close. Vijf, vier,drie twee, een, ACTIE!!

At 22:13 18-07-2000 Tuesday, Erik van den Muijzenberg wrote:

>Toch wel.

(vd M lacht mysterieus en schenkt zichzelf een cassis in), hij vervolgt...:

>U heeft mij daar uitgebreid over verteld toen ik
>u vroeg waarop u zich baseerde bij uw oordeel over mij dat
>ik aan grootheidswanen leed en mij onder de hoede van een
>bevoegd begeleider diende te stellen.

Kijkt peinzend naar buiten. Gepijnigd. Alle leed uit de jonge jaren komen
even, in een korte flits, terug.

Hoont van Meeteren.

>Daar niet alleen.

Repliceert vdM snerend.

Vervolgt van Meeteren, met zijn bekende, gekmakende, irritante spottende toon.

kaatst vd M.

>. Meent u dat nou meneer Van Meeteren?

En hij neemt een slokje cassis. Kijkt dan weer forsend naar zijn opponent.

>Dat ben ik met u eens.

vdM pauzeert even, om de dramatiek van het moment op te voeren. camera
zoomt uit, maakt een totaaltje, crosst over en zoomt weer in op het gezicht
van vdM. Dit keer zeer close.

>  Wat u eigenlijk suggereert is: jij
>(Muijzenberg) vergelijkt een fabriekshal met een door nieuwe
>techologie gestuurd maatschappelijk transformatieproces.

pauze....dan plots, fel, sissend bijna:

>Dat heb ik evenwel niet gedaan.
>Er lijkt dus sprake van een stropop.

Met één slok slaat hij de laatste cassis naar binnen. Die zit.

gaat vMeeteren unferfroren verder.

>  Doe u uw huiswerk nog eens over en komt u

weer dat spottende lachje. Om gek van te worden. vdM wordt kwaad,
geirroteerd, slaat met zijn vuistjes op tagel en spuugt het uit;

>Dergelijke aanmatigende taal meende u zich op de Open Lijst
>van DB.NL te kunnen veroorloven. U bevindt zich thans evenwel
>op de D66-lijst. Wilt u uw toon aanpassen s.v.p..

Triomfantelijk kijkt hij om zich heen, alsof hij een hossende massa D66-ers
verwacht die de polonaise dansend hem eren voor deze ferme uitingen. Het
blijft echter stil in de kamer.

>Vriendelijk dank voor uw medewerking.

Mompelt hij dan maar. wat kan je anders zeggen?

vervolgt van Meeteren,

>Wilt u uw persoonlijke aanvallen staken en gestaakt houden
>meneer Van Meeteren. U zit hier niet op de Open Lijst van
>DB.NL. Als u uw standpunt niet weet te verdedigen kunt u
>dat gewoon melden. Vriendelijk dank voor uw medewerking.

Weer die stilte. Weer dat wegblijven van applaus.

Van Meeteren" Ik zit nergens, beste man. Niet op DB.NL, niet op D66. Ik zit
waar ik zit, zogezegd. U meent te moeten suggereren dat mijn taal zich
aanpast aan waar ik zit. Maar daar zit u fout. Ik zeg wat ik zeg, waar ik
ook zit. Daar zit ik niet mee. Die zit..".

>Wilt u uw persoonlijke aanvallen staken en gestaakt houden
>meneer Van Meeteren. Vriendelijk dank voor uw medewerking.

De herhaling moet een komisch effect veroorzaken. De geluidsman heeft
echter verzuimd het mechanisch gelach in te schakelen.

AHa! U was bang dat ik iets ging doen, en om mij te behouden voor fouten
die ik zou maken als ik ging doen waarvoor u bang was dat ik dat ging doen
ging u preventief alvast waarschuwen voor het Hawthorne effect!

(van Meeteren kan zijn lachen nauwelijks onderdrukken, maar hij weet hoe
gevoelig het ligt bij zijn opponent, dus hij blijft strak kijken)

En u verwacht van mij dat ik uw angsten kan voorspellen, uw gedachten kan
lezen als het ware, en adequaat kan reageren op uw zorgen omtrent de
voorkoming van fouten die ik zou maken als ik aan uw angsten zou
voldoen?  Neemt u me niet kwalijk, beste man, maar zo wordt het wel erg
moeilijk communiceren....

>Wie heeft er beweerd van wel?

Niemand. We hebben het echter over de plaats van de ICT in het proces van
een directer wordende democratie. ICT derhalve in een veranderende
samenleving. Dus het is niet geheel van logica gespeend om te
veronderstellen dat u op het onderwerp van deze draad doelde...maar
verschoont u me....

>U gaat een stropop te lijf.

Een expliciete stropop misschien, maar zeker geen impliciete stropop.

>Ik schreef dat ik bang was dat u bij het onderbouwen van uw
>stelling *onderzoek* zou noemen, of citeren, waaruit zou blij-
>ken dat participatie toeneemt indien men ergens ICT tegen aan
>gooit, evenwel zonder dat de onderzoeker(s) en/of u zich reken-
>schap zouden geven van het Hawthorne-effect.

Uw angsten zijn hartverscheurend, maar ik zou zeggen: laten we bij de
uitspraken blijven die we hier doen en niet onze angsten onze leidsmannen
laten zijn. Op angst is weinig solides te bouwen.

EvdM denkt daar over na, en schenkt zich een rivella-light in. Hij gaat
verder:

>Het Hawthorne-effect doet zich toch niet uitsluitend voor bij
>dat ene onderzoek? Toen ik psychologie studeerde werden we op
>het effect gewezen.

Tja, dat is dan uw zaak. Ik ben tijdens eerstejaarscolleges ook wel eens op
een effect gewezen. Het effect bijvoorbeeld dat angsten zichzelf waarmaken,
de negatieve self-fulfilling spiraal, zogezegd. Maar wat heetft dat te
maken met onze uitwisseling?

>  Het is een bekende valkuil bij de verkla-
>ring van onderzoeksresultaten in gamma-wetenschap.

Heel interessant. Maar we hebben het over ICT toepassingen in een directer
wordende democratie. Zullen we dan maar bij het onderwerp blijven?

>Het is zelfs de vraag of er, gelet op uw onbeschofte toon

Parbleu? Onbeschoft? Maar waarde vrind, ik doe mijn uiterste best u
welvoeglijk te woord te staan. Herneemt u zich.

>en uw klaarblijkelijk onvermogen eens een stelling te onderbouwen, nog wel
>van communication sprake is.

Dat laatste betreur ik, en daarvoor bied ik u opnieuw mijn nederige excuses
aan. Over welke stelling hadden we het ook alweer?

Uw dienstwillige dienaar,

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl