betrouwbaarheid Internet-polls (was Re: REFERENDUM66 VAN START)

Mark Koek mark at KOEK.NET
Tue Jul 18 15:13:07 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik heb even gauw gekeken hoe die polls werken op de
'referendum66'-pagina, en binnen no-time ben ik erin geslaagd om
meerdere stemmen over hetzelfde onderwerp uit te brengen. Er wordt zo te
zien nauwelijks een poging gedaan daartegen te beveiligen. De uitkomsten
van deze polls zullen dan ook tamelijk betekenisloos zijn.

Niet om dit soort initiatieven te ontmoedigen, maar ik zou wel willen
opmerken dat "stemmen via het internet" verre van gemakkelijk te
implementeren is. Een solide manier van authenticatie is vereist - de
enige redelijk goede die ik ken is met digitale certificaten opgeslagen
op fysieke voorwerpen (bijv. "smartcards"). Ik geloof dat de Finse
overheid onlangs als eerste ter wereld is begonnen met zo'n systeem.

Hoe dan ook kun je "stemmen op afstand" nooit invoeren zonder de
volgende eigenschap van het stemlokaal te verliezen: het is
verifieerbaar dat een kiezer niet tot een bepaalde stem wordt gedwongen,
omdat hij/zij *alleen* het hokje in moet.

Groeten,

Mark Koek