D66 medeverantwoordelijk oorlogsmisdaad?

Herman Beun hermanb at BIGFOOT.COM
Tue Jul 18 10:35:16 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

e.r. stolp schreef:

> Of een TV zender belangrijk is voor de tegenpartij is
> vanuit het oorlogsrecht volstrekt onbelangrijk.
> De aanval op de TV studio's was geen oorlogsmisdaad omdat
> het de persvrijheid zou beperken maar omdat
> het een bewust geplande aanval was op een burger doel waar
> ook alleen maar burgers werkten.

Hoewel ik wat betreft skepsis over de NAVO-aanvallen op Kosovo op de
lijn van Stolp en Van Meeteren zit, toch een kleine nuance: De aanval
op dat TV-station kwam niet helemaal onverwacht. Door familieleden van
de daar omgekomen technici is geklaagd dat het management hen dwong om
daar ook 's nachts te werken, hoewel bekend was dat het gebouw een
doelwit was. Zij zijn dus niet alleen het slachtoffer van de NAVO
geworden, maar ook (doelbewust) van hun eigen regering.

Op dezelfde manier zijn de Kosovaarse en Bosnische doden en
vluchtelingen in voormalig Joegoslavië niet alleen maar het
slachtoffer van de Serviërs, maar ook van het UÇK resp. de Bosnische
en Kroatische regeringen, én van het Westen. Met andere woorden,
iederéén die er in een bepaald stadium van het conflict aan heeft
bijgedragen dat de verhoudingen verder op scherp werden gezet draagt
mede-verantwoordelijkheid voor de escalatie ervan en voor de
slachtoffers die er gevallen zijn, aan welke kant men ook stond.

Dat tegen eind 1998, dus aan de vooravond van het NAVO-ingrijpen in
Kosovo, het UÇK (volgens de VS op dat moment nog een "terroristische
organisatie") de voornaamste aanstichter was van gewelddadigheden werd
in de Atlantische Raad overigens ook erkend.

> Een echte dictator had zowel het parlement als de grondwet
> al lang afgeschaft.

Dat is niet helemaal waar. Het "recht van de sterkste" (bij Spinoza
het 'ius naturale') is niet alleen maar het recht van degene met de
meeste wapens. De macht van het getal speelt ook een belangrijke rol:
dictators hebben geen belang bij het riskeren van een volksopstand, en
doen niet alleen een beroep op geweld maar ook op de publieke opinie
om die te voorkomen. Veel dictaturen doen daarom hun uiterste best om
de wereld en hun eigen bevolking ervan te overtuigen dat ze toch heus
niet zomaar willekeurig macht uitoefenen, maar gelegitimeerd zijn in
wat ze doen. Daarom organiseren ze fake-verkiezingen en plebiscieten
waarin door van de bevolking 99% steun voor de regering wordt
uitgesproken, en daarom is er een wet en rechtbanken en processen. Een
slimme dictator schaft het parlement en de grondwet niet af (dat zou
teveel in het oog lopen), maar zorgt dat hij ze -- zoveel mogelijk
onzichtbaar -- controleert.

/Herman