Want je krijgt dan dit...

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Jul 18 09:57:17 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 01:00 18-07-2000 Tuesday, Erik van den Muijzenberg wrote:

>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>U bedoelt: *ik* (Hein van Meeteren) vind het Hawthorne-effect
>*in dit geval* irrelevant.

>U bent uberhaupt geen wetenschappelijk onderzoeker dacht ik zo.

Wilt u dergelijke op-de-man reacties staken en gestaakt houden
s.v.p.. Vriendelijk dank voor uw medewerking. Over mijn beroepsmatige
activiteiten weet u namelijk niets.

>Inderdaad. Bij onderzoek naar het verbeteren van de arbeids-
>produktiviteit in een gloeilampenfabriek bleek dat het niet
>uitmaakte *wat* er aan de werkomstandigheden werd veranderd;

jaja, bekend bij elke 1e jaars student arbeidssociologie.

>Goh. Meent u dat nou meneer Van Meeteren?

Ja, dat meen ik. het is ietwat potsierlijk om een fabriekshal, een
gelimiteerde ruimte met daarin een beperkt aantal werkende mensen in
groepsverband, te vergelijken met een door nieuwe techologie gestuurde
maatschappelijk transformatieproces.

>U schreef: 'Wanneer deze beeldvorming blijft bestaan zal de
>participatie, hoeveel ICT we er ook tegenaan gooien, zeker
>wegblijven.'
>Ik trok hieruit de conclusie - door u niet bestreden - dat u
>van mening bent dat participatie zal verbeteren door ergens
>ICT tegenaan te gooien. (?!)

U leest werkelijk niet zo best. Doe u uw huiswerk nog eens over en komt u
dan weer terug.

>Ik had de indruk dat u dit al veel vaker heeft verkondigd,

Uw indrukken zijn ietwat eenzijdig. Aan die indruk kan ik me niet onttrekken.

>evenwel zonder een en ander ooit deugdelijk te onderbouwen.

Welke onderbouwing ik ook zou geven, geachte Mijnheer van den Muijzenberg,
het zou in uw ogen nóóit goed onderbouwd zijn. Wanneer u genoeg zou nemen
met één argument, onderbouwing of uitleg van mijn zijde, dan zou de hemel
openbarsten en zouden duizend engelen trompetschallend naar buiten barsten,
alleen al omdat één mens op dees' aardkloot in staat was zijn vooroordelen
en kleine persoonlijke rancune tegen iemand anders te vervangen door een
open oor en een waarlijke bereidheid tot communicatie.

>Zoals gezegd: het lijkt wel een dogma van u.

Zoals gezegd: u leest niet goed, interpreteert niet goed en luistert met
een oor vol persoonlijke `préjugements'. .

>Nu was ik bang dat u daarbij onderzoek zou noemen, of citeren,
>waaruit zou blijken dat participatie toeneemt indien men ergens
>ICT tegen aan gooit, evenwel zonder dat de onderzoeker(s) en/of
>u zich rekenschap gaven van het Hawthorne-effect.

Dat Hawthorne effect is, ik herhaal, van geen enkele betekenis voor een
veranderende samenleving als geheel. Het onderzoek waaruit het voortkwam
richtte zich op één werksituatie, met duidelijk onderscheiden
onderzoeksgroepen. C.E. Snow a fait les observations suivantes :

Première expérience.
Un groupe d'ouvriers, prévenus qu'une expérience est en cours, travaillent
dans une lumière électrique relativement constante de 16 à 18 bougies
(groupe de contrôle). Le groupe expérimental, également prévenu, travaille
dans trois conditions différentes : même lumière que groupe de contrôle,
lumière double, lumière triple. Le rendement des deux groupes augmente de
façon similaire.

Deuxième expérience.
Le groupe de contrôle reçoit une lumière constante de 10 bougies. Le groupe
expérimental commence à travailler à 10 bougies; on diminue progressivement
la lumière, à raison d'une bougie à la fois, jusqu'à 3 bougies. Le
rendement du groupe expérimental et du groupe de contrôle s'élève
progressivement.

Troisième expérience.
L'éclairage habituel n'est en rien modifié. Périodiquemnt, des électriciens
remplacent les ampoules électriques par des ampoules identiques, mais
déclarent qu'elles éclairent mieux. Le rendement augmente.

Alors, Monsieur vanden Muijzenberg, ainsi, il a été prouvé que tout
changement des conditions extérieures peut provoquer des transformations de
comportement, indépendamment de la nature du changement apporté. Bien des
gains attribués à telle méthode "nouvelle", à telles techniques
audio-visuelles ou autres, ne sont, dans bien des cas, que des effets
Hawthorne. Les effets Hawthorne ne peuvent jamais être projeté vers la
societé  dans le sens le plus large du mot.

>In dat geval zou u feitelijk nog niets hebben onderbouwd.
>Vandaar mijn waarschuwing.
>
>Overigens kan ik van uw onderbouwing ook niet enthousiast
>raken. U verwijst naar 1 rapport, dat echter voor de stelling
>niet erg relevant lijkt.

Votre enthousiasme, quoiqu 'il soit, n'a aucune importance pour le contenu
de cette communication.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl