D66 medeverantwoordelijk oorlogsmisdaad?

jan van reusel reusel at PI.BE
Mon Jul 17 20:45:45 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

.....(knip)..........

> Er is geen sprake van een oorlogsmisdaad, maar los daarvan: "willens en
> wetens"? Is D66 tevoren geconsulteerd over de vraag of een aanval op de
> televisiezender een goed idee was?

antwoord:

alleen al *omdat* de nederlandse regering
-dus ook coalitiegenoot d66-
goed wist dat ze daarover nooit zou geconsulteerd worden

omdat van tevoren vast stond
dat de nato-leiding enkel genoegen nam met "carte blanche"
van iedere europese "bondgenoot"

is er sprake van medeplichtigheid

> [...]
> Rwanda? Dat was nog eens een goede actie. Respect voor nationale
> soevereiniteit! Geen enkele dode door Nederlands toedoen! D66 niet
> medeverantwoordelijk!
>
> Toegegeven, de totale hoeveelheid doden was wat hoger, maar er was
> tenminste niets waar D66 ooit eventueel medeverantwoordelijk voor zou
> kunnen worden gehouden door pacifistische landgenoten.
>
> Wees blij dat er eindelijk iets tegen die massa-moordenaar werd
> ondernomen, in plaats van degenen die hun nek durfden uit te steken door
> hem aan te pakken van oorlogsmisdaden te beschuldigen.

antwoord:

ik zou blij zijn geweest als er echt iets tegen milosevic was ondernomen,
maar ik kan niet blij zijn, want hij zit er nog altijd,
klaar voor een nieuwe politieke en/of militaire zet op het schaakbord.

in het begin van de escalatie,
toen er echt iets had kunnen gebeuren
-ik bedoel militair-
was de nato "niet klaar"
en de bombardementen -later- waren een gedroomd alibi
om de bevolking van kosovo "op de trein te zetten"
naar één of ander niemandsland
en daar hadden wij dan weer geen fatsoenlijk antwoord op
zo bleef milosevic aan zet

ik heb sterk de indruk dat de nato
en eigenlijk vooral de verenigde staten
geen voordeel hebben met het verdwijnen van milosevic
zulke leiders van "schurkenstaten"
zijn een welkome aanleiding
om legers en bewapening op peil te houden.
denk maar eens aan dat "atoomschild"

maar adekwaat militair ingrijpen
en de echte schuldigen
van jarenlange onderdrukking, moordpartijen enz.
pakken, ho maar!

jan van reusel
maasmechelen