Want je krijgt dan dit...

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Fri Jul 14 17:21:40 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Koek wrote:

> Vind je dat kranten hun ziel verkopen aan hun adverteerders?

Beste Mark, permitteer me, maar hier maak je toch werkelijk een heel
merkwaardige denkkronkel. De NRC heeft juist als *taak* publieke
informatie te verschaffen. De NRC is een *medium*  en langs de weg van
media kunnen tegen betaling ook commerciéle boodschappen hun weg naar de
diverse doelgroepen vinden. De lezer wéét al jaren en jaren, sinds de
19e eeuw, en misschien al langer, dan `advertentiën' erbij horen. Een
politieke partij is heel iets anders, iets heel anders, dan een medium.
Een politieke partij die `advertentiën' gaat toelaten in haar publieke
boodschappen laadt daardoor diverse verdenkingen op zich. Die heb ik al
genoemd.

> Vind je dat, bijvoorbeeld, NRC Handelsblad de indruk wekt zijn nieuws
> anders te presenteren ten gunste van de adverteerders? Vind je deze
> krant hierdoor ongeloofwaardig?

Als de hoofdredactie van NRC zou bestaan uit de Heer pepsi en Mevrouw
Cola, dan wel. Voor de rest weet ik als lezer dat de NRC, als geschreven
medium, een deel van zijn inkomsten moet halen uit commerciële
boodschappen. Ik weet dat ook bij commerciële omroepen. Het fenomeen
`commerciële partijen" kende ik nog niet, maar D66 leads the way.

> Kranten hebben zich gewoon gerealiseerd dat je niet kunt rondkomen van
> de bijdragen van de abonnees en hebben een modus bedacht om zich door
> commerciele instellingen te laten sponsoren zonder hun inhoud in gevaar
> te brengen. Als het zo blijkt te zijn dat politieke partijen ook niet
> meer kunnen rondkomen van de bijdragen van hun leden, is het volstrekt
> legitiem om een vergelijkbare oplossing te zoeken. Als de
> onafhankelijkheid maar duidelijk is.

Die onafhanklijkheid ís nu juiist onduidelijk. Dat probeer ik je al in 3
bijdragen suidelijk te maken. De politiek, of het nu pol partijen of
individuele bewindslieden zijn (Smit-Kroes, remember --> Betuwelijn),
móét een volstrekt onkreukbare, onafhankelijke indruk maken. Anders
lijkt het erop of economische / commerciële belangen boven de
democratische worden verheven. Voor een *democratische* partij is zo'n
beeld dodelijk.