kenniswijk komt in Eindhoven en Helmond

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Fri Jul 14 13:10:30 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bas schreef:
>Beste Lijsters,
>
>na alle droeve berichten over 'Echelon' en consorte las ik vanochtend
eindelijk
>weer eens een positief bericht over ICT in de krant. Het kabinet heeft
eindlijk
>door dat Nederland helemaal niet zo'n koploper is op dat gebied, hoewel we
dat
>wel graag willen. Het artikeltje is ook online te lezen op:

Na de eerdere berichten is dit bericht misschien als positief te zien, in mijn
ogen dan vooral door het hele negatieve van die eerdere berichten. Het artikel
in de Volkskrant geeft eigenlijk alleen maar weer hoe triest het in Nederland
gesteld is met de positie van ICT in de samenleving.

Het klinkt natuurlijk leuk zo'n kenniswijk maar als je het artikel leest of
eens wat verder kijkt op internet dat valt het me tegen. Veel verder dan
algemeenheden als elektronisch winkelen, elektronische overheidsdiensten,
telewerken en toepassingen in de gezondheidszorg komt men niet. Ik vraag me
dan af in hoeverre dit nu veel verder gaat dan de initiatieven die reeds
lopen, bijvoorbeeld overheidsloket 2000.

Daarnaast ligt de nadruk op het beschikbaar maken van toegang tot
elektronische diensten, breedbandtoegang etc. Toch iets wat op dit moment al
door veel aanbieders wordt gedaan. Is het nu zinvol om 2,5 jaar te besteden
aan het ontwikkelen van grootschalige initiatieven die wellicht na afloop van
die periode al weer achterhaald zijn?

In Nederland worden de VINEX wijken op dit moment uit de grond gestampt, zou
het niet een veel beter idee zijn om in ieder geval daar veel meer aandacht te
besteden aan de aanleg van een goede infrastructuur. Waar subsidie voor
duurzame energie nu al een goed gebruik is zou je ook kunnen denken aan
subsidies om huizen zo in te richten dat deze voorbereid zijn op telewerken en
elektronische dienstverlening. Nog steeds worden veel woningen opgeleverd met
slechts 1 aansluitpunt voor TV kabel en telefoon terwijl je dat in de toekomst
wellicht in iedere ruimte zou willen hebben.

Verder hebben we het dan nog niet over de kosten van apparatuur, wanneer je
ervoor zorgt dat deze breder beschikbaar wordt gesteld en er meer
(goekope/laagdrempelige) scholing beschikbaar komt kun je het ontwikkelen van
diensten rustig aan de markt over laten. De overheid zou zich dan kunnen gaan
richten op zaken als privacybescherming, elektronische identificatie en haar
eigen diensten.

Wellicht zie ik het wat te negatief maar ik heb altijd het idee dat de
overheid zich niet al teveel moet bemoeien met ICT uitvoering en inrichting.
Ze is  als instantie te log om de snelle ontwikkelingen in deze branche
adequaat te kunnen volgen. Voorwaarden scheppen en toezicht houden op de
positie van gebruikers lijkt mij de taak van de overheid, de overige kan de
markt prima invullen.

Marc-Jan Ahne

Wellicht is het goed om eens te kijken op de site van Overheidsloket 2000 om
te zien hoe actueel de initiatieven die destijds genomen zijn nu nog zijn.
http://www.ol2000.nl
het project in eindhoven:
http://www.zebranet.nl/ned/default.htm