AR (daar gaan we weer) (was: komkommertijd.. enz.)

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Wed Jul 12 15:50:46 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Arjan schreef:

Toch eerst even de statuten (eigenlijk het Huishoudelijk Reglement) lezen
hoor, voor je dit soort dingen roept :-
)(http://www.d66.nl/organisatie/structuur/statuten/). Het partijreferendum
(zoals dat heet te vinden in HR 4.14) kan worden uitgeschreven nadat een
ledenvergadering een besluit heeft genomen. De fractie op het
overeenkomstige niveau of 3% van de leden (minimaal 15) kunnen bij het
bestuur een verzoek indienen voor een partijreferendum. De
verkiezingscommissie verstuurt de stembiljetten. En voordat iedereen nu
een partijreferendum gaat aanvragen, bedenk je ook even wat de kosten
(financieel en organisatorisch) zijn die e.e.a. met zich meebrengt. Het is
m.i. een noodrem voor als een relatief kleine groep leden op een ALV
een omstreden besluit heeft genomen, geen beleidsinstrument of een
mogelijkheid om alsnog je gelijk proberen te halen.

Joris:
Aha, bedankt, maar ik reageerde op info uit een mailtje aan de lijst. Maar
bedankt voor het opzoeken. Ik zie dat het tegenwoordig goed wordt
bijgehouden die statuten op de homepage.

Maar het blijkt dus inderdaad niet een middel te zijn om de AR te
vervangen. Deze komt regelmatig bijeen en zal dus vaker geraadpleegt
kunnen worden dan de discussielijst.

KNIPerdeKNIP
>Misschien moeten meer ARleden stukjes schrijven in hun regioblaadjes en
in
>de democraat. Wij willenmisschien een borrel gaan organiseren na een
>overleg met leden over de punten die in de AR ter orde gesteld worden.

HR Artikel 9.4 De leden van de (advies)raad zijn gehouden de regionale
ledenvergadering van hun regio, alsmede zoveel mogelijk ook de afdelingen
binnen hun regio, te informeren over de werkzaamheden van de raad.
Kortom, dat schrijven van een stukje had al lang moeten gebeuren.

Arjan, nu had jij eerst even mijn mail goed moeten lezen..... Ik kan niet
beoordelen of AR-leden in alle provincies stukjes schrijven en of er een
regioblad is. In Groningen maken we altijd een verslag van de
bijeenkomst.... Die borrel was bedoeld voor de vergadering van de
Adviesraad om met leden te praten over de punten op de agenda.