referendum Osterreich

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Tue Jul 11 16:07:49 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein en ik zullen het hier wel niet eens over worden. Ik zal dan ook niet
bepaalde gedeeltes van de discussie opnieuw herhalen. Wel wil ik nog even
kort reageren op een paar punten.

Hein schreef:
> Het wordt nu een herhaling van argumenten. We zijn het oneens met elkaar,
> let's agree to disagree.

Deal...

Ik heb nog wel een paar vragen en ik hoop echt dat iemand daar antwoord op
kan geven. Ik denk namelijk zelf dat enkel het contact wat minder is
geworden. Mochten de sancities meer inhouden dan hoor ik het graag....

Ook ben ik er niet van overtuigd dat de regering voor het verminderen van het
contact ook echt wettelijke wegen moet bewandelen. Als er in verdragen
staat dat je een x aantal contacten met elkaar hebt dan hoor ik dat ook
graag, eventueel nog aangescherpt met welke persoon met wie praat. Maar
ik denk het niet....
En dat je dit normaal gesproken niet doet met een "bevriend" land dat is
duidelijk. Ik denk alleen dat dit ook niet zo heel vaak gebeurd en dat dit
middel niet te pas en te onpas gebruikt wordt.

> Nee, als ze strafbaar zijn. Is iets anders.

Roeline schreef iets over het voorbereiden en dat dat strafbaar zou zijn. Ik
vind niet dat we idt moeten bekijken op een legalistische wijze maar dan is
het zorgen voor ontslag van journnalisten die dingen schrijven over uitspraken
van je die je nu niet zo goed uitkomen toch een begin....

> Ja, ik heb het over bewuste, doordachte maatregelen, waarvan je als
> regeringsleiders en parlementariërs óók de consequenties moet aanvaarden.

Precies. ook de Oostenrijkse partijen die de regering gingen vormen moeten
de consequenties daarvan (een minder innig contact van ambtenaren met
elkaar) accepteren........

Nogmaals lijkt me wel. een boycot houdt in geen contact. iemand anders
schreef ook al dat al het contact er nog was alleen dat het iets langer duurde
(meen ik).

> Een internationale gemeenschap van soevereine staten is wel iets anders dan
> een paar buurfamilies op de galerij.....

Jawel, maar ik wou het principe even duidelijk maken. er is geen sprake van
een strafmaatregel in de juridische zin. jij bekijkt en benoemd het steeds als
een juridisch conflict en dat is het niet. Je kunt een land het niet kwalijk
nemen dat ze met het ene land een beter contact hebben dan met het
andere.

Als die maatregelen dan geen
> flikker voorstellen, zoals jij beweert, waarom handhaaf je ze dan? Ze
> hebben immers miniem effect, als ik jou mag geloven....Waarom leg je ze
> eigenlijk op?

Volgens mij hebben de landen (ik niet :-) deze maatregelen opgelegd om
duidelijk te maken dat we het niet eens zijn met het onderliggende
gedachtegoed van een regeringspartij (net als het merendeel van de
Oostenrijkse bevolking, neem ik aan). Maar je bent me aan het overhalen om
het standpunt in te nemen dat we dus hardere maatregelen moeten nemen ;-)

Een legalistische exercitie: moeten we volgens jou de banden met China dus
flink aanhalen..... Zijn de mensenrechtenschendingen daar echt bewezen
(niet door amnesty dan maar volgens jouw wettelijk denken)?
Ben gewoon even benieuwd.
Groet joris