artikel NRC over provincies

Evert Westerbeek e.g.h.westerbeek at STUDENT.UTWENTE.NL
Tue Jul 11 11:55:42 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Op zich allemaal erg zinnige
> bestuurskundige gedachten, maar met een integrale visie op de plaats en
> functie van de provincies heeft het weinig te maken. De minister schrijft
> voor de provincies een belangrijke rol weggelegd te zien als 'effectieve
> intermediaire bestuurslaag', een 'tussenbestuur' dus. Een teleurstellende
> zienswijze van De Vries, want in de rest van Europa krijgen de regio's
> steeds meer een eigen positie. De Nederlandse provincies zijn zich dat al
> bewust, nu De Vries nog.

> [...]

In de opzet van doorgeefluik hebben de provincies inderdaad nauwelijks een
zinvolle taak en kun je ze als zodanig netzogoed afschaffen. Het omvormen
tot regio's klinkt zeker in Europees kader een stuk beter passen bij de
tijdgeest.
Hier in Enschede lijkt Twente op zaterdag wel een provincie van Duitsland en
daarom wordt er volop samengewerkt met de Duitsers in de Euregio. Dit soort
overlegstructuren zijn waarschijnlijk veel slagvaardiger dan de huidige
provincies dus het lijkt mij een goed idee als de D66-fractie dit stuk van
de jonge democraten eens serieus gaat meenemen i de overwegingen.

Evert Westerbeek
053 - 43 632 76
06 25 26 76 88