Referendum Oostenrijk

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Jul 11 11:33:34 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 02:09 11-07-2000 Tuesday, Henk Elegeert wrote:

>Als je het zo uitlegt kan een geeigend middel ook oorlog zijn.

Wollt Ihr den Totalen Krieg? JA!!, riep het volk. Zoiets? Ik ben wel onder
de indruk van het betoog dat dit soort referenda (plebiscieten) als topdown
instrument gevaarlijk zijn. Want ze kunnen ophitsend werken. Dus die
kritiek deel ik. Anderzijds vind ik het zoeken van een democratisch
draagvlak onder ongetwijfeld harde acties als veto-recht inzetten en
procedures gebruiken als (defensieve) wapenen nog steeds sympathiek.

>Al naargelang de wensen van een getergde regering.
>Dat is geen helder referendum voorleggen, maar je handen vrij maken voor
>eigen acties.

Ja, maar duidelijk lijkt me dat oorlog niet in de picture is. Nee, het is
niet realistisch daarvan uit te gaan. Ik denk echt dat oostenrijk tegendruk
aan het opbouwen is: willen jullie óns, ondanks onze vriendelijke verzoeken
ermee op te houden, onder druk blijven zetten? Dat wetgen wij ook nog wel
een paar aardige machtsspelletjes te spelen. In ieder geval een menselijke
reactie, dus u ziet M&M staan niet alleen. Wat ik als professional een veel
interessantere vraag vind: hoe kom je *uit*  zo'n actie-reactie spiraal?
Mijns inziens heb je daar twee volwassen en redelijke partijen voor nodig.
Ik vrees dat België en Frankrijk niet snel tot rede zijn te brengen, in
dezen.

>Is al duidelijk wat de oostenrijkers is aangedaan, opdat enigszins
>duidelijk is welke reactie(s) daarop te verwachten zijn.

Het kwetsen van een nationale trots kan al heel veel tegenkracht mobiliseren.

>Wat zou haider gaan doen met de uitslag van een zo'n opgeklopt
>referendum?

Haider gaat niets doen, want heeft geen relevante functies meer. Je doet
net alsof Haider aan alle touwtjes trekt, ik geloof daar niets van. Die
regering is Oostenrijk bestaat uit *twee* partijen, en zelfs in de FPÖ
zitten nog gematigde mensen. Maar los darvan: ik denk dat Oostenrijk, als
de strafmatregelen doorgaan, hard zal terugslaan op het politieke en
diplomatieke front.

>Welke maatregelen?

Het georkestreerde diplomatieke en politieke cordon dat om Oostenrijk
gelegd is door de EU broedernaties.

>Voor zover mij bekend is er geen stagnatie in de contacten.

Die is er wel degelijk.

>Ze duren enkel wat langer. Daarnaast staat men niet te springen om
>handen te geven aan de Oostenrijkse vertegenwoordigers.

Als de maatreregelen zo weinig effectief zijn en niets om het lijf hebben,
waarom bestaan ze dan?

>Ja, maar niet in dit verband.
>Hier wordt het referendum ingezet om de weg vrij te maken voor geeigende
>middelen.

Ja, er wordt draagvlak gevraagd. Dat gebeurt vaker met referenda. Of zou
vaker moeten gebeuren. Ik snak bijvoorbeeld  naar en referendum over de
Betuwelijn. Ik vrees namelijk dat daaronder weinig draagvlak bij de
bevolking zit. Toch stoomt den regeering immer voorwaartsch.

>Het betreft hier ook geen zaak tussen de oostenrijkers en de
>oostenrijkse regering, maar een kennelijk conflict tussen de EU
>deelnemers en oostenrijk.

Die scheiding is onnatuurlijk. De regering bewijst nu juist dat ze slechts
wil handelen met een mandaat van de meerderheid der bevolking. Het volk
beslist dus hoe te handelen tegenover de EU-vrienden.

>Ja, er staat een partijleider te schreeuwen,

Heb ik nog niet waargenomen. Haider schreeuwt weliswaar in lederhosen
gekleed in duistere zaaltjes hoog in de bergen van Kärnten, waarbij
blozende bergfascisten met stralende ogen Heil Ski scanderen, maar ik heb
hem publiekelijk niet zien of horen schreeuwen in deze zaak.

>plots is de oostenrijkse trots gekrenkt en wil een regering een referendum
>om het oorlogstuig van
>stal te kunnen halen op een moment dat het haar schikt.

Ja, niet zo vreemd. Als het Nederland was overkomen bij het deelnemen van
de VVD aan de regering, hadden we ook zo gereageerd. Kijk eens naar de
reactie nu reeds in de Italië-Nederland zaak omtrent de neergeknuppelde
Marto Smeetso.

>Dat gaan ze doen op het moment dat het referendum een feit zal zijn.

Je speculeert.

>De EU valt ook door de mand als ze er niet in zou slagen het extremisme
>buiten Europa te houden.

Extremisme zal *nooit* buiten Europa gehouden kunnen worden, want
extremisme is integraal onderdeel van de Europese cultuur, hoe vervelend
wij dit als via internet-communicerende goed opgeleide, redelijke burgers
het ook mogen vinden. De vraag is veel meer: hoe gaan we ermee om? We
merken nu dat (re)pressie niet werkt.

> Recht.
>
>Er zit aan de andere kant ook een op emotionele, niet-rationele basis
>gevormde regering die is samengesteld uit onvrede over het tot dan toe
>verlopen politieke klimaat.

Volstrekt onjuist. Er zit in Oostenrijk een regering die na lang wikken,
wegen, formeren en informeren tot stand is gekomen op basis van de uitslag
van reguliere democratische verkiezingen.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl