Referendum Oostenrijk

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Jul 11 02:09:09 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"H. van Meeteren" schreef:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Lijkt me helder: stem onthouden, unanaimiteit doorbreken, de boel
> stagnereren, saboteren zelfs. Een soort politiek stakingsrecht in EU
> verband, wordt hier geboren.

Als je het zo uitlegt kan een geeigend middel ook oorlog zijn.
Al naargelang de wensen van een getergde regering.
Dat is geen helder referendum voorleggen, maar je handen vrij maken voor
eigen acties.

Is al duidelijk wat de oostenrijkers is aangedaan, opdat enigszins
duidelijk is welke reactie(s) daarop te verwachten zijn.
Wat zou haider gaan doen met de uitslag van een zo'n opgeklopt
referendum?

> Oneens: er is nog niets geweest in het *gedrag*  van de Oostenrijkse
> regering dat aanleiding geeft tot maatregelen. Alle maatregelen zijn
> uitgegaan van vooronderstellingen en aannames.

Welke maatregelen?
Voor zover mij bekend is er geen stagnatie in de contacten.
Ze duren enkel wat langer. Daarnaast staat men niet te springen om
handen te geven aan de Oostenrijkse vertegenwoordigers.

> We'll see.

In het huidige verband als drukmiddel misschien.

> een referendum is onderdeel van een staatsrechtelijke context.

Ja, maar niet in dit verband.
Hier wordt het referendum ingezet om de weg vrij te maken voor geeigende
middelen.
Het betreft hier ook geen zaak tussen de oostenrijkers en de
oostenrijkse regering, maar een kennelijk conflict tussen de EU
deelnemers en oostenrijk.

> Kun je argumenten geven?

Ja, er staat een partijleider te schreeuwen, plots is de oostenrijkse
trots gekrenkt en wil een regering een referendum om het oorlogstuig van
stal te kunnen halen op een moment dat het haar schikt.
Tenzij duidelijk is wat geeigende middelen zijn.

> Waar, wanneer en hoe hebben ze die regels geschonden?

Dat gaan ze doen op het moment dat het referendum een feit zal zijn.

> Dan valt 90% van alle EU regeringen door de mand. De Betuwelijn is één
> grote propagandastunt van deze en vorige regeringen.

De EU valt ook door de mand als ze er niet in zou slagen het extremisme
buiten Europa te houden.

Als je een regering instaat stelt om op dergelijke wijze haar zaken te
kunnen regelen is dat niet verwijtbaar aan die regeringen, maar aan de
politiek die hier met de handen in de zij naar staat te kijken.

Als de rekenkamer hier wel zaken boven tafel krijgt heeft de oppositie
zitten slapen.
"Welke middelen zijn hier ongebruikt gelaten", is de centrale vraag,
lijkt me.
Of is de taak te omvangrijk geworden en moet naar nieuwe wegen worden
gezocht om de regering te controleren?
Welke middelen staan burgers hier ter beschikking?
En op welke niveau (landelijk, provinciaal, lokaal)?

> Geef aan waarom. Op dit moment bestaan er eenzijdig afgekondigde
> maatregelen, genomen op emotionele, niet-rationele basis, zonder
> tussenkomst van een rechter. Merkwaardig, en in strijd met het Europese Recht.

Er zit aan de andere kant ook een op emotionele, niet-rationele basis
gevormde regering die is samengesteld uit onvrede over het tot dan toe
verlopen politieke klimaat.

[..]

> En dat is dan een zwaar minpunt voor deze regering.

Absoluut niet. De lading van het inzetten van "geeigende middelen" is
een veel te rekbaar begrip.
Hier uit gaan van je eigen aannames is erg naief.

Wacht even nog op de inhoud. ;-)

Henk Elegeert