AR (daar gaan we weer) (was: komkommertijd.. enz.)

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Mon Jul 10 19:27:38 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Chido schreef:

> Joris van den Wittenboer schreef:
> <knip>
>
> Voor de duidelijkheid: ik ben geen Opschudder, ook nooit geweest.
Pardon.

 > Ik wil onze ledeninvloed niet beperken zonder daar een andere vorm voor terug
> te laten komen. Dat hoef ik ook niet, aangezien er al een andere vorm is. Net
> zoals je zelf stelt, staat dat in de statuten. Je spreekt jezelf hier tegen.

Ik spreek mezelf niet tegen. Ik stelde niet dat het in de statuten stond. ik
nam dat over van een bericht op de lijst. Het gaat mij om het feit dat er
kennelijk mogelijkheden zijn.... maar dat leden die kennelijk niet willen
gebruiken....of nog niet kunnen...... Wie bepaald of er een ledenreferendum
komt BTW. Is dat het bestuur of de fractie? En op wiens verzoek?

> Maar waarom zou je je als volksvertegenwoordiger op het gevaarlijke,
> onbekende pad van de andere 3 mogelijkheden begeven als je veilig bij de
> mogelijkheid van de AR kunt blijven? In die zin is de AR dus wel degelijk een
> drempel voor het gebruik van de andere vormen. Uiteraard kunnen de leden daar
> zelf wat mee doen, maar dat is toch een stuk moeilijker te organiseren.

Dus de vraag moet van de fractie komen? Dan is dat een fout in de opstelling
van de statuten. Dat had anders geregeld moeten worden. Het moet
makkelijk zijn voor leden om het te organiseren..... eigenlijk moeten zij het
helemaal niet organiseren. Zij moeten vragen en het bestuur organiseren.

> [...]
> komende tijd? Dat moet haast wel, aangezien ik mag aannemen dat de AR voor
> een goede, democratische ledenraadpleging is. En een *directe*
> ledenraadpleging is nu eenmaal, in onze ogen, beter dan een *getrapte*
> ledenraadpleging. Da's een mooi doel voor de AR. Eerst zorgen dat de directe
> ledenraadpleging een goede basis in onze partij heeft (dat moet voor de
> volgende verkiezingen te doen zijn), waarna ze het Congres om opheffing
> vragen, aangezien hun taak er op zit en de ledenraadpleging gewaarborgd is.
> Dat zou nog eens getuigen van moed, beleid en trouw voor de partij!

Mijn ideaal is ook zoveel mogelijk mensen mee laten stemmen en meedoen
met de discussie. De instrumenten hebben we kennelijk inmiddels alleen het
gebruik van die instrumenten loopt kennelijk nog niet. Zijn er al concrete
plannen over uitgewerkt bv.... Persoonlijke codes ofzo....om dubbeltellingen
te voorkomen.... etc....
Ik vind niet dat voordat je een andere manier van ledenraadpleging hebt (die
regelmatig gehouden wordt) deze vorm van advisering moet stoppen ( die
misschien zijn minder e punten heeft maar waar langzaam aan wel het een
en het ander aan het veranderen is, ook qua samenstelling).

> Kamerleden verkies ik om wetten voor mij te maken, AR-leden om gevraagd en
> ongevraagd adviezen te geven.
> Die wetten zie ik dagelijks komen en gaan...
> Maar daar ging deze alinea niet om. Die ging om het zgn. ter verantwoording
> roepen van AR-leden. En wat dat betreft blijf ik op mijn eerder gemelde
> standpunt.

Maar qua verantwoording geldt dat toch ook voor 2e kamerleden. Ik herhaal
jouw argumenten eens. Niemand weet wie ze zijn (niet allemaal in ieder
geval, maar dat geld voor de AR ook). Wat ze doen. ik ken niet van alle
kamerleden de portefeuilles. En ik weet niet wie de kamerleden
raadplegen.... En de verantwoording vind ik uberhaupt altijd een lastig punt.
dat gebeurd volgens mij bij geen enkele verkiezing....
Misschien moeten meer ARleden stukjes schrijven in hun regioblaadjes en in
de democraat. Wij willenmisschien een borrel gaan organiseren na een
overleg met leden over de punten die in de AR ter orde gesteld worden.

Groet Joris