referendum Osterreich

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Jul 10 17:51:47 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 16:50 10-07-2000 Monday, Joris van den Wittenboer wrote:

>Toch een beetje dubbelzinnig van je Hein ( als het jouw uitkomt gebruik je
>zon argument). Eerder schreef je dat als er echt beleid gevoerd wordt op die
>ideeen dan moet europa keihard ingrijpen....

Ja, wat is er dubbelzinnig aan? In feite baseer ik me op en juridisch
principe: je mag allerlei stoute en wellicht criminele fantasieën hebben,
strafbaar is alleen de uitvoering of de poging tot uitvoering. Het principe
spreekt me aan: je laat mensen vrij in hun uitingen en/of gedachten, totdat
er concreet en meetbaar een strafbaar feit gepleegd wordt. Dán pas treedt
het opsporings -en vervolgingssysteem in werking.  Op internationaal niveau
kan een dergelijk principe ook gelden: pas wanneer oostenrijk meetbaar en
concreet hanfdelingen verricht die indruisen tegen de democratische en
rechtstatelijke orde die de EU-landen kenmerken, dán pas maatregelen.

>Dus ze mogen wel de ideeen hebben maar er geen beleid op voeren...

Nou ja, mogen mogen, natuurlijk `mogen' ze het liever niet. het gaat erom:
wanner straf je iemand. Wanneer straf je een staat.

>dat lijkt erg op een verwijt wat je mij maakte met betrekking tot dat ze
>wel een partij mogen hebben maar niet in de regering.....

Ik weet niet precies waarop je doelt.

>terwijl ik nooit heb gezegd dat ze niet in de regering mogen zitten,
>alleen dat
>Oostenrijk daar de consequenties van voor zijn rekening moest nemen.

De consequenties zijn echter geen causale, objectieve gevolgen van die
regeringsdeelname. Die consequenties zijn gerichte en doelbewuste
maatregelen, na beraad, van een aantal collega-landen in de EU. Ook die
landen (die de maatregelen nemen moeten) de consequentis van hun premature
reactie aanvaarden: bijvoorbeeld na een referendum een boycot van de
Eurotop in Nice (december 2000).

>Dat moet wel want jij overdrijft ze erg, alsof we een handelsboycot hebben
>tegen oostenrijk en we hen de oorlog verklaard hebben.

Zullen we elkaar geen dingen in de mond leggen die niet geuit zijn? Over
handelsoorlog en oorlogsverklaringen heb ik het niet gehad. Wel over een
redelijk ver gaande isolering. Dat vind ik al behoorlijk heftig.

>Maar nogmaals.  Vertel me dan maar wat er werkelijk allemaal gebeurd.
>Volgens mij is er wel
>contact tussen Oostenrijk en Nederland alleen op een minder hoog
>nivo.Doen we meer... dan hoor ik het graag.

Het is geen bilateraaltje. Ik heb het over een georkestreerde actie van
meerdere EU landen. Diplomatieke en politieke boycot is geen overdreven
term, lijkt me.

> van dat

>Dus onze ministers in de regering en onze 2e kamerleden hebben dezelfde
>motivatie om beleid te maken als Haider alleen verpakken ze het beter? Dat
>zeg je dus eigenlijk....

Ja. Asielmigranten  worden stevig gescreend. Het uitzettingsbeleid wordt
snoeihard (zo hard dat zelfs buitenlanden schrikken van de harteloosheid
waarmee Nederland eea denkt op te lossen). Juridische principes worden voor
immigranten gerelativeerd of afgeschafyt (zoals beroepsprocedures)
.Bepaalde culturen, zoals de Islamitische, worden door een integratiebeleid
impliciet als minderwaardig bestempeld. Puur Haideriaans, is mijn opinie.

> met

(knip)

>Ik heb daar erg weinig vertrouwen in en vind in tegenstelling tot jij dat
>we daar
>niet aan moeten meewerken en deze partij niet moeten helpen met zijn
>succes.

Helpen aan het succes is iets anders. Je kan mooi overdrijven. Ik heb het
over abstinentie totdat meetbare rechtsschendingen waarneembaar zijn. Dus
uiterst alert blijven, en maatregelen zodra het nodig is. Niet eerder.

>  Ik ben bang dat we dan op een moment te laat zijn.

Vanuit die angst waren *wij*  te vroeg. Op speculaties en aannames kan je
geen strafmaatregelen baseren. Dat is principieel onjuist.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl