referendum Osterreich

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Mon Jul 10 16:50:36 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein reageerde:

> Frisse en minder frisse ideeën...een subjectieve uitspraak. Oostenrijkers
> vinden de ideeëmn kennelijk fris genoeg om er redelijk massaal op te
> stemmen. Hoe we dat in het verre Nederland ook betreuren, voor de
> Oostenrijkers is dit een feit.
Toch een beetje dubbelzinnig van je Hein ( als het jouw uitkomt gebruik je
zon argument). Eerder schreef je dat als er echt beleid gevoerd wordt op die
ideeen dan moet europa keihard ingrijpen.... Dus ze mogen wel de ideeen
hebben maar er geen beleid op voeren...dat lijkt erg op een verwijt wat je mij
maakte met betrekking tot dat ze wel een partij mogen hebben maar niet in
de regering.....
terwijl ik nooit heb gezegd dat ze niet in de regering mogen zitten, alleen dat
Oostenrijk daar de consequenties van voor zijn rekening moest nemen.
En voor Nederland is het een feit dat wij reageren als een democratisch
gekozen regering voor wat minder contact met die regering..... dat is ons
democratisch recht.....

Overigens relativeer je de maatregelen die
> de EU neemt t.a.v. Oostenrijk wel heel ver. `Wat minder contact...'. Er is
> sprake van een georkestreerd pakket aan maatregelen. Die maatregelen komen
> neer op een quasi-boycot op diplomatiek en politiek niveau.

Dat moet wel want jij overdrijft ze erg, alsof we een handelsboycot hebben
tegen oostenrijk en we hen de oorlog verklaard hebben. Maar nogmaals.
vertel me dan maar wat er werkelijk allemaal gebeurd. Volgens mij is er wel
contact tussen Oostenrijk en Nederland alleen op een minder hoog
nivo.Doen we meer... dan hoor ik het graag.

> Ja. Niet zozeer wat betreft presentatie en woordkeus, maar wat betreft
> beleidsrichting en motivatie.

Dus onze ministers in de regering en onze 2e kamerleden hebben dezelfde
motivatie om beleid te maken als Haider alleen verpakken ze het beter? Dat
zeg je dus eigenlijk....

> Wat ik heb gelezen van de FPÓ als
> beleids-richting zag ik geen grote verschillen met de rest van Europa. het
> is natuurlijk bloedirritant dat die Haider als zoon van een SS-er flirt met
> suspecte tradities en ideeën, maar we moeten er voor waken ons niet daarop
> blind te staren. Het komt aan op meetbaar beleid.

Daar is ons verschil weer. Jij gaat er vanuit dat als de partij van haider groot
genoeg geworden is en daadwerkelijk zijn ideeen (die hij niet in een
programma zet natuurlij) kan gaan uitvoeren. En als dan dankzij het succes
en het publiekelijk aanvaarden van zijn ideeen ook in andere landen
dergelijke partijen groot zijn geworden dat we dan nog gaan ingrijpen als ze
de schreef over gaan.
Ik heb daar erg weinig vertrouwen in en vind in tegenstelling tot jij dat we daar
niet aan moeten meewerken en deze partij niet moeten helpen met zijn
succes. Ik ben bang dat we dan op een moment te laat zijn. En daarom ben
ik bang dat we alleen gaan kijken naar meetbaar beleid.
En er worden al journalisten die kritische stukken schrijven over de regering
de mond gesnoerd.... dat is een begin....
Groet Joris