RE: Bien étonné (de se trouver ensemble)

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Mon Jul 10 14:57:09 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc-Jan Ahne schreef:
>Ik vraag me serieus af met welke treinen jij in de spits of daarbuiten reist.
>In de intercities zijn per treinstel een of twee coupegedeelten gereserveerd
>voor rokers en deze zijn in de spits per definitie vol. Als roker heb ik er
>geen problemen mee om in een niet-rokers coupe te gaan zitten en moet dat dan
>ook geregeld doen, dat zijn juist de coupes waar je in de spits nog wel eens
>een plek kunt vinden.

Tja, totdat we 'echte' cijfers hebben, zal dit wel een wellus-nietus
discussie blijven.
Mijn persoonlijke ervaringen in de spits (nu zo'n 6 jaar) gelden voor de
trajecten Leiden-Den Haag CS, Leiden-Rotterdam, Leiden-Schiphol,
Leiden-Amsterdam (dus grofweg de lijn Amsterdam-Rotterdam) en sinds kort het
traject Amersfoort-Hilversum.
Het kwam en komt zeer geregeld voor dat ik door half-lege rookcoupe's loop
naar de stampvolle niet-rookcoupe's. Dan kom ik tot de conclusie dat de
verdeling roken/niet-roken niet (meer) klopt.

>Ik vind het ook vreemd dat je stelt dat je door de rokers geen zitplaats hebt,
>je hebt die zitplaats niet omdat de NS niet aan de vraag kan voldoen. In dat
>opzicht zou je je kritiek op de NS moeten richten en niet op een groep
>reizigers (of dit nu rokers zijn of eersteklas passagiers of welke groep dan
>ook).

Ik meende helder te zijn in mijn mail, maar misschien ben ik niet duidelijk
genoeg geweest. Mijn kritiek is voornamelijk gericht tegen de NS.

>Je voorstel om in de spits een rookverbod in te stellen werkt ook niet, je zou
>als niet roker moeten weten dat je last blijft houden van de rooklucht ook al
>wordt er op het moment zelf niet gerookt.

Klopt. Maar het verschil is aanmerkelijk. Zeker bij goede ventilatie.

>Over de verhouding roken/niet-roken
>hoeft mijns inziens niet gesproken te worden, deze is al aangepast aan de
>anti-rookstemming in ons land.

Wanneer en op basis waarvan is dat gedaan? Aanpassen en voldoende aanpassen
hoeven niet gelijk aan elkaar te zijn.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.