Ongelooflijk

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Jul 10 13:33:15 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 08:50 10-07-2000 Monday, Remko de Knikker wrote:

>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>De werkelijkheid is geen gefragmenteerd arbeidsproces, maar een integrale
>eenheid.

Als ik u goed begrijp zegt u: de werklijkheid is ondeelbaar. Mijn reactie:
dat hangt van van het niveau van waarneming. Hangt ook af scheidingen die
we aanbrengen in het samenleven. we maken onderscheid tussen privé en
publiek, tussen oorlogssituatie en vredessituatie, tussen werk en vrije
tijd. In onze rechtsstaat hebben we een paar afspraken gemaakt aangaande
deze scheidingen: op je werk geklden andere normen dan in een vrije
tijdssituatie, privé uitingen zijn minder strafbaar dan publieke uitingen.
etc.

>Je stelling dat je iemand een hond kunt noemen op de ene, maar daar
>niet mee geconfronteerd mag worden op een andere gaat niet op,

Gaat wel degelijk op. Een aardig voorbeeld is de poging enige jaren geleden
van de Amerikaanse overheid om internet te reguleren. Of liever: te
zuiveren van vies taalgebruik. Daartoe werden  zeven `dirty words'
vastgesteld, en alle bijdragen op het net zouden gescreend moeten worden op
die woorden. Een bijdrage met één of meer van die woorden zou dus verdacht
zijn. Het werd een flop, uiteraard. Een vrouwen-zelfhulpgroep,
bijvoorbeeld, doe onderling ervaringen uitwisselde over borstkanker werd
ineens een `dirtry group'.Kennelijk was het woord `breast'in de ene context
wel `dirty', in de andere niet. dat onderscheid was niet geheel
doorgedrongen tot de internet-reinigers.

>Je moet er dus rekening mee houden dat in werkelijkheid je gedrag
>overal en nergens gevolgen kan hebben.

Rekening moet je ermee houden, temeer daar zorgvuldigheidsnormen verdwijnen
met deoncontroleerbare opkomst van de nieuwe media.

>Enfin, dat blijkt simpelweg toch ook
>nu?? Het is erg theoretisch, als ik een vies woord mag gebruiken, om te
>veronderstellen dat dat niet het geval is.

De context blijft bepalend. Zonder contextueel onderscheid is geen
discussie meer te voeren.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl