Referendum Oostenrijk

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Mon Jul 10 09:31:36 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Unclassified

Henk Elegeert wrote:

> Jij hebt van nabij toe staan kijken hoe ze dat gedaan hebben en je hebt
> geen overtredingen vastgesteld?
> Als het de Oostenrijkse regering is die een dergelijk op emoties
> gebaseerd referendum organiseert schendt zij daarmee de mensenrechten
> van de oostenrijkers die met dat spelletje niets te maken willen hebben.

De belangrijkste misdaad van de Oostenrijkers is dus blijkbaar
dat ze een referendum willen organiseren waar Henk Elegeert
niets mee te maken wil hebben. Ik kan me nog herinneren dat er
in Nederland ook wel eens referenda zijn georganiseerd waar een
deel van de bevolking niets mee te maken wilde hebben.
Bijvoorbeeld over stadsprovincies en parkeerbeleid. Is dat dan
ook een schending van de mensenrechten ?
Het feit dat Henk Elegeert met niets inhoudelijkers komt is
kenmerkend voor de hele diskussie. Er worden door de
Oostenrijkse overheid geen mensenrechten geschonden maar omdat
het voor de andere EU regeringen gezichtsverlies zou zijn om dat
toe te geven weigert men een inhoudelijke diskussie te voeren.

Tjerk Jouwstra schreef:

>Een referendum is een groot demokratisch goed, dus moet je dit middel ook
>alleen daar inzetten, waar het een functie heeft: als het bestuur tot
>besluitvorming moet overgaan, waaraan duidelijke keuzes ten grondslag
>liggen: als die keuzes er niet zijn, hol je het principe van referendum >uit.
>
>Eerder schreef ik al: Lusten honden worst? Ja, honden lusten worst, zo zal
>uit ieder referendum blijken.

Zo is het natuurlijk niet, in dit referendum wordt niet de
mening over een feit gevraagd maar de mening over voorgenomen
beleid. Namelijk over de vraag of Oostenrijk zich moet laten
koeioneren of dat men zich moet verzetten. Bijvoorbeeld door een
veto uit te spreken over ieder besluit waarbij Oostenrijk niet
op normale wijze in de voorbereiding is geraadpleegd. Dat is bij
uitstek een politieke vraag.
Het is ook een geschikt middel om druk uit te oefenen op de
andere landen want een Oostenrijkse kanselier die via een
referendum de opdracht heeft van zijn eigen bevolking om een
veto uit te spreken staat natuurlijk wel sterk in de
onderhandelingen.

Het valt mij overigens op dat D66 zich jarenlang heeft
uigesproken voor het referendum als politiek middel maar dat men
plotseling tegen het referendum is als de uitslag van de
stemming anders dreigt uit te vallen dan wij willen. Wordt het
dan niet eens tijd om het referendum uit het
verkiezingsprogramma te halen ?

Emiel Stolp