d66

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Fri Jul 7 15:14:03 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waarde lijsters,

> Arjan Stoffels
* Chido Houbraken

>Ik weet niet hoe jullie aan het lijstadres zijn gekomen. Maar onder aan iedere
>mail vind je dat het gaat om een informele lijst. Niet door D66 opgezet of
onder
>verantwoordelijkheid van D66. Een paar leden zijn op eigen initiatief deze
lijst
>gestart.

*Daar komt nog bij dat, als je je aanmeldt, je een welkomsmail krijgt waaruit
duidelijk op te maken is dat dit geen besloten lijst is voor D66-leden. Maar
ja, wie leest er nu tegenwoordig nog de inleiding van een boek.
Overigens, alleen al de aanmeldingsprocedure zou een hint moeten zijn...
Het is en blijft een digitaal politiek *cafe*. Maar ook in een cafe hoor je
soms interessante dingen en houd je contact met elkaar.

>Wat ik erg vind, is dat jullie klaarblijkelijk vinden dat politiek een clubjes
>gebeuren is. In alle beslotenheid met soortgenoten die er hetzelfde over
denken
>lekker praten.

* Voorts is het zo dat het aantal leden niet in vergelijking staat met het
aantal kiezers en sympathisanten. Ook die mensen zijn gelijkgestemden en
geestverwanten. En waarom zou je je niet met hun met de inhoud bezig kunnen
houden? Uit de reactie van Gerard komt meer naar voren dat hij een
discussieplatform wil dat lekker over D66 praat, i.p.v. over politiek. Intern
gericht, dus.

* Je kunt lid worden van de BV-mail. En verder: niemand weerhoud je van het
oprichten van een 'D66ers-eerst' lijst (www.egroups.com). Schrap mij alvast
maar als potentieel lijstlid.
Wat wel interessant zou zijn, is een lijst die zich thematisch met de
politiek bezighoudt. Per werkgroep van het SWB, bijvoorbeeld. Volgens mij
zijn er ook wel een aantal die lopen, gemodereerd of besloten, maar zeker
weten doe ik het niet.

Ter zijde:

Roeline schreef aan Hein:
>Wat is een heinden. [ik ga er van uit dat ze eigenlijk 'heiden' bedoeld, CH]
Volgens mij mensen die het ene zeggen en het >andere doen. Mensne die niet te
vertrouwen zijn. Het heeft weinig met geloof te maken.

Hedendaags Nederlands volgens Van Dale:

 ´hei·den (de ~ (m.))
      1 iem. die niet in de ware God gelooft => ongelovige
      2 [in het N.T.] alle niet-joden

 ´hei·den·dom (het ~)
      1 heidens geloof
      2 de heidense volkeren

 ´hei·dens (bn.)
      1 van de heidenen, niet-christelijk
      2 [pej.] zeer groot => enorm, flink

Misschien toch iets met geloof te maken?

Interessant is dat op mij, als atheist, het zelfst.nw. 'heiden' (in beide
betekenissen) en het bijv.nw. 'heidens' (ook in beide betekenissen) van
toepassing zijn, maar niet het zelfst.nw. 'heidendom'. Mijn atheisme is per
definitie geen geloof en het is geen volkenkundige eenheid. Dus ik, als vuile
heiden, met mijn heidense gedachten, behoor niet tot het heidendom. Ik voel
me gediscrimineerd! Ik wil ook een heidendom!

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.