Referendum Oostenrijk

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Fri Jul 7 15:03:54 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein schreef:
> Meer dan dat. Ook in allerlei diplomatieke en politieke contacten wordt de
> temparetauur op -5 gezet. dat is schadelijk voor het land. Economisch zal
> er ook wel een consequentie zijn. De psychologische effecten van de
> verkilling zullen zeker doorwerken op import en export-niveau.

Daar geloof ik niets van. Het aantal nederlanders dat op vakantie gaat in
Oostenrijk is volgens mij niet gedaald. De cijfers zijn in het algemeen voor
Oostenrijk (in totaal) zelfs gestegen. Ik vraag me af of er nu minder handel
ontstaat. En dan is de vraag nog of dat komt door de nieuwe regering of door
de sancties....
Ik verwijs graag naar eerdere mail van mij over dit onderwerp over waarom ik
toch nog achter sancties sta. Ik ben nog steeds bang dat de regering het
goed zal doen en dat daardoor Haider meer macht krijgt. Hij is niet zo stom
dat hij nu gelijk allerlei vreselijke maatregelen gaat doorvoeren. Dat doet ie
pas als hij zo groot is dat hij ook kan beslissen..... Hij heeft wel geduld...
Hitler wa sook niet van de een op de andere dag aan de macht....

> Primair moeten we ons eigen straatje schoonvegen. Zolang een
> propagandistisch verkocht megaplan als de Betuwelijn erdoor wordt gejanst
> door de huidige regering, hebben we geen recht van spreken aangaande
> Oostenrijk. Daar houden ze tenminste een referendum. Hier worden referenda
> aangaande dit soort grootschalige projecten, waarbij de belangen van de
> bedrijven kennelijk zwaarder wegen dan de wil van de bevolking,
> stelselmatig gesaboteerd.

Dat betekend mijns inziens niet dat we nooit meer kritiek mogen leveren op
andere landen als het om bepaalde dingen gaat....... Dan mag welk land dan
ook nooit ingrijpen/ iets zeggen over een ander land....
Er is overal wel iets minder goed.....

> Vreselijk of niet, ze zijn irrationeel, onwettig en onrechtvaardig.

Dat weet ik niet. je mag als land toch je diplomatieke banden verkillen als je wilt.....
Ik neem aan dat er geen wet is die verbiedt dat ik met een buurland een wat verkilde relatie
onderhou...en wat minder ambtelijk contact heb. Er is vast niet afgesproken in Europa dat
je perse een x aantal contacten met elk land moet hebben en dat dat ook de
ministers moeten zijn....

> En hebben daar allerlei opportunistische redenen voor. Iemand zei: het ging
> belgië en Franskrijk om bliksemafleiding t.a.v. hun eigen rechtsextreme
> partijen. Een goede observatie. In Antwerpen zit extreem rechts in de
> regering. Welke maatregelen hebben we tegen belgië, c.q. Antwerpen genomen?

Dat is dus een reden om de maatregel nog meer toe te passen. vind je niet :-)

> Dat had kunnen gebeuren als Frankrijk had gepersisteerd. Gelukkig werd het
> op diplomatiek niveau redelijk opgelost.
Frankrijk heeft heel lang gepersisteerd.....
We hebben ons neergelegd bij hun standpunt en onze wetgeving erop
aangepast. nou ja op het buitenlandse denkbeeld over drugs..... En dat wordt
zelfs als argument nu gebruikt om niet verder te gaan liberaliseren. Die druk
werkt dus wel om een land niet de in jouw ogen verkeerde kant op te laten
gaan (ik ben trouwens voor een liberaler drugsbeleid).

> Mijn stem heb je. Ik vrees voor jou dat de uitslag wel eens lelijk kan
> tegenvallen.

Hein: Het gaat me erom dat iedere burger daar zich dan kan over uitspreken.
Bij een referendum zal ook D66 regelmatig teleurgesteld zijn, niettemin
vinden we het een goed instrument om beleidmakers scherp te houden en
voorla om de burger tussentijds een mogelijkheid te geven om hun
stemgedrag goed te maken.....
Groet Joris