Referendum Oostenrijk

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Fri Jul 7 14:20:13 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 15:03 07-07-2000 Friday, Joris van den Wittenboer wrote:

>Daar geloof ik niets van. Het aantal nederlanders dat op vakantie gaat in
>Oostenrijk is volgens mij niet gedaald.

Vakantiegangers als import-artikelen...Leuk. Hierin heb je gelijk,
overigens, de cijfers spreken voor zich. Maar Oostenrijk is meer dan leuk
vakantieland. Er zijn import -en exportstromen die wel degelijk kunnen
worden aangetast door de sancties.

>Ik verwijs graag naar eerdere mail van mij over dit onderwerp over waarom ik
>toch nog achter sancties sta. Ik ben nog steeds bang dat de regering het
>goed zal doen en dat daardoor Haider meer macht krijgt. Hij is niet zo stom
>dat hij nu gelijk allerlei vreselijke maatregelen gaat doorvoeren. Dat
>doet ie
>pas als hij zo groot is dat hij ook kan beslissen..... Hij heeft wel
>geduld...
>Hitler wa sook niet van de een op de andere dag aan de macht....

Maar beste Joris: dit is toch pure speculatie. Als, als... Inderdaad áls er
sprake is van 'één maatregel die ingaat tegen de menenrechten, de
democratische orde of tegen de rechtemn van welke mibderheid dan ook, dán,
en alleen dán moet `we' in actie komen. dat de Heer A. Hitler zich als
monster heeft kunnen ontwikkelen ligt niet zozeer aan de democratische
procedure waarlangs hij aanvankelijk aan de macht kwam. Dat lag meer aan de
lafheid van Chamberlain en het oppurtinisme van Stalin. En wat deed
Nederland in de jaren dertig, ná de kritsalnacht, ná het proces van der
Lubbe? Juist, mensen arresteren die iets tegen Hitler riepen op grond van
`belediging van een bevriend staatshoofd'.En Joodse vluchtelingen aan de
grens tegehouden en terugsturen. Dát deed Nederland.

>Dat betekend mijns inziens niet dat we nooit meer kritiek mogen leveren op
>andere landen als het om bepaalde dingen gaat.......

Kritiek is mooi, en goed, en soms noodzakelijk. Maar zie eerst maar eens de
splinter in het eigen oog. Wees consequent. Leg de criteria die je aan
anderen opdringt ook op aan jezelf.

>  > >Nogmaals de sancties zijn niet zo vreselijk in mijn ogen.

>Dat weet ik niet. Je mag als land toch je diplomatieke banden verkillen
>als je wilt.....

Tuurlijk. maar hier is sprake van beleid, van een georkestreerde,
collectieve actie.

>Ik neem aan dat er geen wet is die verbiedt dat ik met een buurland een
>wat verkilde relatie
>onderhou...en wat minder ambtelijk contact heb.

Bilateraal mag dat, hoewel in de diplomatie geldt dat hiervoor wel gegronde
redenen moeten bestaan. Je kan niet willekeurig een verkillinkje invoeren
omdat je iets toevalligerwijs niet zo bevalt. Diplomatie is een zorgvuldig
proces. Kiojk naar Italia-Nederland nu. dat is prima. De Italianen hebben
alle reden de diplomatieke betrekkingen onder druk te zetten.

> ging
>
>Dat is dus een reden om de maatregel nog meer toe te passen. vind je niet :-)

Op het moment dat De Winter, of Haider, of welke rechtsextreme idioot dan
ook ertoe over gaat werkelijk discriminerende en racistische
*beleids*maatregelen te nemen, of die voor te stellen, dan en dan alleen
komen we in actie. En dan ook bikkelhard, lijkt me.

>Hein: Het gaat me erom dat iedere burger daar zich dan kan over uitspreken.

Groot goed, ik sta aan je kant.

>Bij een referendum zal ook D66 regelmatig teleurgesteld zijn, niettemin
>vinden we het een goed instrument om beleidmakers scherp te houden en
>voorla om de burger tussentijds een mogelijkheid te geven om hun
>stemgedrag goed te maken.....

Niets tegen in te brengen.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam