Echelon ?

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at ASTRO.UVA.NL
Fri Jul 7 12:56:49 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik heb de naar deze lijst geforwarde Echelon-sites eens bekeken maar
 wordt daar -eerlijk gezegd- alleen nog maar sceptischer van.

 Erik van den Muijzenberg <muijz at dds.nl> schreef,
>Meneer Fluks, mag ik repliceren met een citaat uit De Groene?

 Zegt me niets. De Groene (Amsterdammer) is het lijfblad van verward
 Nederland. Eigenlijk zou dat alleen al een tegen-argument moeten zijn.

>NRC Handelsblad heeft een dossier samengesteld over Echelon;
>het staat online.

 Okee, ik ben ook even gesurft naar,
   http://www.nrc.nl/W2/Lab/Echelon/
 meer van hetzelfde dus. Leuk dat er Europese rapporten staan, dat wel.
 Zou iemand ze ooit lezen ?

 Onder het motto "als hier iets van waar is, dan staat er vast wel een
 stuk over in de Washington Post of in de New York Times" heb ik daar
 maar even gekeken. Dus op de URLs:
   http://search.washingtonpost.com/wp-srv/searches/mainsrch.htm
   http://archives.nytimes.com/archives/search/fastweb?search+simplesearch+allyears2-qpass+db365%3Adbrest%3A199D%3A+10+10++0+
 Geen van deze kranten blijkt ooit over 'Echelon' geschreven te heb-
 ben ! De New York Times bericht deze week wel over het Europarlement
 maar strikt gesproken vormen de fratsen daarvan een ander onderwerp;
 het feit dat men over vliegende schotels kan praten is nog geen bewijs
 dat er vliegende schotels zouden bestaan...

 Is het trouwens technisch wel mogelijk ? Een spionage-satelliet zit
 pakweg 40000 km van ons weg, een spionage-grondstation zit uit het
 blikveld. Hoe kan men dan de straalverbinding Mokum-Haarlem oppakken
 (om maar eens een dwarsstraat te noemen) ? In de lage frequenties is
 uiteraard meer mogelijk maar die worden nou weer niet gebruikt voor
 het maken van point-to-point verbindingen. Transatlantisch Internet-
 verkeer gaat -meen ik- via de kabel, niet via de satelliet.

 Dus.. tja...

 Daarom een vraag aan de Echelon-addepten: waar zitten al die Echelon-
 satellieten (boven welke lengtegraad), op welke frequenties zitten de
 downlinks van Echelon, op welke wijze wordt er afgetapt door Echelon-
 grondstations en hoe slaat men bij Echelon al die rommel op ?

 Waarvan is Echelon trouwens een afkorting ?

 Marc Fluks