komkommertijd of kabinetscrisis ?

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Thu Jul 6 18:33:06 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 18:05 06-07-2000 Thursday, Remko de Knikker wrote:

>Dat die anderen zonodig van hun omgeving eisen dat die zich aanpast aan hen,
>zal ongetwijfeld ook voor hen het beste werken, ook dat wil ik overigens
>niet perse ongezond noemen.

...En daarmee heeft Remko een dikke streep gezet onder het fenomeen
democratie. In een niet-democratie past een minderheid zich aan aan de
meerderheid, de zwakke aan de sterke, de slaaf aan de meester, de
ondergeschikte aan de bovengeschikte, de timide aan de de grote bek....enz.

In een democratie werkt het anders. Daar heeft iedere deelnemer aan de
samenleving, aan de communicatie, zonder onderscheid des persoons, het
recht zich te uiten. Grondwettelijk beschermd zelfs. Hoe hij het wil, op
welke wijze zij het wenst, welke vorm het ook kiest. Vrijheid is de norm.
Tuurlijk, een paar spelregels, een paar kaders van fatsoen en wetmatigheid
(niet oproepen iemand te slopen bijvoorbeeld) maar los van die
ontsporingen: de vrijheid is er voor iedereen. Irritante mening? Jammer
voor de geïrriteerde. Zeg er maar iets tegenin (maislul bijvoorbeeld,
excusez), geef maar een weerwoord. Gevaarlijke hersenspinsels? Prachtig!
Bestrijd ze met alle verve, geef scherpe tegengedachten, tegenwoorden,
tegenideeën. Dus inderdaad: de mond snoeren heeft niet zoveel zin. Is zelfs
diktatoriaal. Als het tenminste gaat om ideeën, visies, meningen of
overtuigingen.
Het wetboek van strafrecht blijft natuurlijk een grens: smaad, beledigen,
schade toebrengen, stalken etc.
Maar dat soort dingen doen we hier niet, toch?

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl