Checks & Balances (was Federaal Europa)

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Thu Jul 6 12:23:32 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 11:46 06-07-2000 Thursday, Mark Koek wrote:

>Brrr... "nationaal" met een hoofdletter...

Ja, om het onderscheid tussen nationaal en supranationaal even aan te
zetten. Uw brrrr..is ietwat suggestief. Een nationalist ben ik niet, wel
houd ik van het principe van basisdemocratie (zeggenschap zo dicht mogelijk
op het niveau waar de uitwerking van die zeggenschap voelbaar is, om het
maar even  ingewikkeld te zeggen. Liefst zelfbestuur, dus. Ik heb
anarchistische neigingen, ja. Maar De Koning mag blijven. Tegenstrijdig?
Absoluut niet. ).

>Als de Raad van Ministers het voor het zeggen blijft houden ipv het
>gekozen Europees Parlement dan blijft de burger inderdaad buitenspel
>staan.

Ook als een verweg EP het voor het zeggen heeft. Wat de weet de burger nú
van het EP? zelfs actieve burgers, geïnteresseerd in de politiek, weten
niet of nauwelijks wat zich in Brussel en Straatsburg afspeelt. Democratie
moet *dicht bij huis* zijn en blijven. Dan blijft ze in leven.

>Aan de overconcentratie van macht op het niveau van de natiestaat
>moet zsm een einde komen.

Welke overconcentratie bedoelt u? Er lekt nu juist veel `macht' weg naar
boven, naar de raad, naar de commissie. Naar de EU ambtenaren.

>Of parlementariers teveel betaald worden - lijkt me niet.

is een kwestie van opinie. Ze zouden het gratis moeten doen, is mijn
overtuiging. Dan blijven die verdomde carrieremakers tenminste ook weg.

>Ik weet niet wat Europarlementariers verdienen maar Tweede Kamerleden, zo
>hoorde ik
>onlangs, krijgen zo'n anderhalve ton per jaar,

Dat is heel veel. Tel nog op alle onkostenvergoedingen, schnabbels, gratis
maaltijden, gratis reisjes, commissariaten en vakantie(reces)baantjes, en
je kan rustig een gemiddelde van 250.000 rekenen.

>hetgeen veel minder is
>dan je op dat niveau in het bedrijfsleven verdient.

Oh ja? Een mythe. Bijgeloof. In het bedrijfsleven wordt voor de gemiddelde
niet al te briljante generalist, dus vergelijkbaar met het gemiddelde
kamerlid, HBO of Universitrait opgeleid, niet meer dan zo'n 70.000 tot
90.000 betaald. Gelooft u me, ik werk in het bedrijfsleven. Het probleem is
dat kamerleden zich graag vergelijken met topmanagers. Dat zijn ze echter
niet.

>Reken maar dat
>Marjet van Zuilen er flink op vooruitgaat.

Marjet wordt een gewoon beginnend adviseurtje, dat nog veel moet leren, en
waarschijnlijk niet meer dan 75.000 - 80.000 aanvangssalaris krijgt. Plus
lease-auto, dat is waar.

Een prettige dag nog.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam