Checks & Balances (was Federaal Europa)

Mark Koek mark at KOEK.NET
Thu Jul 6 11:46:16 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"H. van Meeteren" schreef o.m.:

> Ja, een duidelijke politieke structuur, dat willen we allemaal wel. En
> meer democratie: graag. Maar wat voor soort? Hoeveel bevoegdheden aan het
> EP *ten koste*  van het Nationale parlement? Hoeveel bevoegdheden aan de
> commissie *ten koste*  van de Nationale regering?

Brrr... "nationaal" met een hoofdletter...

Maar dit zijn andere vragen. Je hebt er niks aan om van tevoren precies
vast te leggen wat op welk niveau moet worden gedaan als je niet
algemener vastlegt *wie bepaalt* op welk niveau een voorliggende kwestie
moet worden geregeld, *volgens welke criteria*.

Nu gebeurt dat op een slechte manier, namelijk bij unanimiteit door 15
regeringen, op grote afstand van de kiezers, en volgens onduidelijke
criteria.

> Blijft de burger buiten spel staan en mag hij/zij slechts toekijken hoe
> regeringsleiders en verwegge teveel betaalde Europarlenetariërs over onze
> hoofden regeren?

Als de Raad van Ministers het voor het zeggen blijft houden ipv het
gekozen Europees Parlement dan blijft de burger inderdaad buitenspel
staan. Aan de overconcentratie van macht op het niveau van de natiestaat
moet zsm een einde komen.

Of parlementariers teveel betaald worden - lijkt me niet. Ik weet niet
wat Europarlementariers verdienen maar Tweede Kamerleden, zo hoorde ik
onlangs, krijgen zo'n anderhalve ton per jaar, hetgeen veel minder is
dan je op dat niveau in het bedrijfsleven verdient. Reken maar dat
Marjet van Zuilen er flink op vooruitgaat.

Groeten,

Mark Koek