Modereren e.d. (Was: [D66] krijsende lijsters op het web)

Thu Jul 6 11:28:14 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 13:14 05-07-2000, Glenn Mellonius wrote:

>Jarenlang zitten HvM en EvdM elkaar al in de haren.

Ach, zo moet je dat niet zien hoor Glenn. ;-)

Jarenlang was Hein van Meeteren een groot gelover in de
zegenende werking van Internet. Erik van den Muijzenberg
relativeerde de overspannen verwachtingen een beetje, en
omdat Van Meeteren zich nu eenmaal gedraagt als een krui-
sing tussen Heer Bommel ('Hoe vreselijk is dit alles.')
en commissaris Bas ('Bommel, wat is je naam?!') kwamen
personen die de discussie volgden bijkans niet meer bij
van het lachen. :-)

Het gevolg was een soort rood waas voor de ogen van Van
Meeteren. De man kan er niet tegen dat iemand anders een
bepaalde kwestie helderder ziet dan hijzelf; ik denk dat
daar het hele probleem zit.
Die arme Mairsil bijvoorbeeld had het ongeluk dat Hein to-
taal niet begreep wat Bas van Gils hier gisteren zo helder
uiteen heeft gezet, en hop: Mairsil moest oprotten. :-)

>Zonder context kan je iemand hier niet veroordelen op één enkel mailtje.

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik wijs er op dat dat ook
nooit de bedoeling is geweest. Max Kok wenste een bewijsstuk,
om *voor zichzelf* te beslissen wie er gelijk had. Dat heb
ik hem geleverd. Ik heb ook aangeboden meer bewijsmateriaal
te leveren, maar daaraan had Kok geen behoefte meer.
Max Kok heeft op de lijst gemeld dat ik hem had overtuigd.
Dat is alles.
De rest is weer een gevolg van dat rode waas, vrees ik.

>En die context is ondertussen al zo'n onontwarbare kluwen dat er alleen
>via een professioneel gerechtelijk onderzoek nog uit te komen is, denk ik.

Dat is een idee. Ik zal dat bespreken met mijn advocaten.

>Ik heb me ooit geabonneerd op de DBNL lijst. Daar ben ik na één week
>gillend van afgegaan.
>Wat daar allemaal gebeurde en werd gezegd tart elke verbeelding.

Inderdaad. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat deed.
Iemand omschreef mij daar regelmatig als voor 1 miljoen
verkracht door mijn stiefvader - omdat ik incestslachtof-
fer ben en de rechter de schade op ruim 1 miljoen heeft
bepaald - en Van Meeteren vond het leuk om mij te treite-
ren met het feit dat ik, als gevolg van mijn traumatische
verleden, werkloos ben. Ook matigde hij zichzelf een psy-
chiatrisch oordeel aan over mij.
Maar heel veel anderen schreven dergelijke dingen nooit.

>Ik bleef wel geabonneerd op de DBNL Participantenlijst. Die was rustiger.
>Tot in de nadagen van DBNL. Toen werd het daar ook een vieze gore bende,
>en heb ik afgezegd.

Klopt. De voorzitter van de stichting heeft Van Meeteren
daar zelfs tot de orde moeten roepen, meen ik.

>Ik begrijp beide heren niet dat ze elkaar het leven zo zuur maken.

De motieven van Van Meeteren ken ik niet. De mijne wil
ik wel uitleggen. Ik kan slecht tegen hypocriete mensen.
Hein van Meeteren doet op deze lijst alsof hij de rede-
lijkheid in eigen persoon is, terwijl hij zich op de DB.NL
lijsten vreselijk heeft misdragen. Dat vind ik hypocriet.
En Van Meeteren heeft zich ook als bestuurder van DB.NL
dermate onbehoorlijk dragen dat ik het tot mijn plicht
reken D66 voor deze man te waarschuwen.

Daarnaast verdedig ik mij uiteraard tegen de aantijgingen
van Van Meeteren. De observatie van Marc dat ik voorname-
lijk aanval terwijl Van Meeteren voornamelijk zou verde-
digen is niet helemaal juist. Ramon Barends post een stuk-
je over krijsende lijsters en Van Meeteren gaat er eens
lekker voor zitten en beschuldigt mij van sarren, treite-
ren, stalken, van het hanteren van een tactiek daarvoor,
van het verzieken van meerdere lijsten, enzovoort, enzo-
voort. Bewijs levert hij er niet bij. Moet ik dat alle-
maal maar over me heen laten gaan?

>Ze lijken me beiden erg verstandig, maar door deze vete maken ze elkaar
>kapot.
>Ik denk dat beide heren (zonder het te weten) elkaar hard nodig hebben. Ze
>hebben volgens mij een soort haatliefde verhouding, en kunnen nu lekker
>met elkaar "discussiëren" en ze genieten hier onbewust van.

Op een van de DB.NL-lijsten schreef Van Meeteren in ja-
nuari dat hij niet meer zou reageren op schrijver dezes.
Dit hield hij nog geen halve dag vol.

Toen Van Meeteren op vakantie was verbeterde de sfeer op
de DB.NL lijst op slag. Tot Van Meeteren zelfs vanaf zijn
vakantieadres in Guatemala (!) gif over mij uitstortte.

Anderzijds kwam het vaak voor dat ik mij maandenlang
niet op de lijst liet zien. Dan ging het onbehoorlijke
optreden van Van Meeteren gewoon door, met een ander
als slachtoffer uiteraard.
Van Meeteren ontkent dat ook niet, maar verdedigt het
met de kreet 'lik op stuk beleid'. Van een beleid in
dezen was echter helemaal geen sprake. Van Meeteren
schold gewoon op persoonlijke titel iedereen uit die
het niet met hem eens was; hij had helemaal geen man-
daat van  het bestuur om lijstdeelnemers uit te schel-
den.

>Op de homepage van EvdM (van lang geleden) stond een foto van beide heren
>tijdens koninginnedag in Amsterdam (of van HvM gefotografeerd door EvdM,
>dat weet ik niet meer precies).

Het is een reportage van Koninginnedag 1999. Van Mee-
teren deed toen ongecontroleerd aan relatiebemiddeling.
De reportage staat nog steeds online; het adres is:

        http://www.ernst.vuurwerk.nl/oranje/

>De sfeer die van deze foto uitging was er een van twee dikke vrienden.

Als ik hem in het gewone leven tegenkwam, gedroeg Van
Meeteren zich over het algemeen behoorlijk.
Maar op de lijsten van DB.NL gedroeg hij zich als een
hooligan; daarbij ook nog suggererend dat het hier om
*beleid* van het stichtingsbestuur zou gaan.

Cyberfrenie is echt een ernstige ziekte, niet iets om
grapjes over te maken. Dat lijkt mij zo langzamerhand
wel aangetoond.
Nu maar hopen dat er bij de patient enig ziekte-inzicht
gaat doorbreken, dat zou mooi zijn.

>Dikke vrienden zullen ze nu wel niet meer worden, maar kunnen ze niet eens
>rationeel een streep onder alles zetten?

Ik zal dat bespreken met mijn advocaten. Van Meeteren
suggereert inmiddels elders dat ik een DV-camera heb
ontvreemd; ik ben zeer benieuwd of hij deze bewering
tegenover de rechter en diens griffier durft te her-
halen.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl