Checks & Balances (was Federaal Europa)

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Thu Jul 6 10:44:55 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 04:27 06-07-2000 Thursday, Tjerk Jouwstra wrote:

>Standpunten van andere partijen zijn me ook nog niet bekend. Wat dat betreft
>is het toch weer typisch Nederlands

Dank voor de citaten. Op de d66-site heb ik inmiddels het stuk van J&T
gelezen. Maar veel wijzer word ik er niet van. Ja, een duidelijke politieke
structuur, dat willen we allemaal wel. En meer democratie: graag. Maar wat
voor soort? Hoeveel bevoegdheden aan het EP *ten koste*  van het Nationale
parlement? Hoeveel bevoegdheden aan de commissie *ten koste*  van de
Nationale regering? Hoeveel bevoegdheden aan de Raad ten koste van het
nationale kabinet?  In welke richting gaat het? In het `gat' dat we nu
zitten is er inderdaad te weinig controle, te weinig democratie, te weinig
check en te weinig balance. Dat stuit ons democraten natuurlijk sowieso
tegen de borst. Hoe vullen dat gat echter op? Gaat de topdown ontwikkeling
van Europa gewoon door? Blijft de burger buiten spel staan en mag hij/zij
slechts toekijken hoe regeringsleiders en verwegge teveel betaalde
Europarlenetariërs over onze hoofden regeren? Waar blijft het nederlandse
referendum over Europa? Wat zou NL in meederheid stemmen als de vraag werd
gesteld of we de Euro in willen voeren? Bevoegdheden willen afstaan? Of we
vergaande politieke integratie wensen?  Weten de burgers in welke richting
e.e.a.beweegt?

In een democratie moeten wij, burgers, de richting bepalen. Dat gebeurt
gewoonweg niet. Slechte zaak.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl