echelon

Bas van Gils bvg at LINUXFAN.COM
Thu Jul 6 09:53:44 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Democraten

Vanochtend las ik in de Volkskrant twee berichten over het vermaarde project
"Echelon". De titels van beide artikelen:

        * Amerikaans-Britse spionage verontrust EU
        * Oren van Echelon horen steeds minder

Voor degenen die het artikel niet gelezen hebben / niet bekend zijn met wat
Echelon is, even een korte uitleg. Sinds vlak na de tweede wereldoorlog wordt
er, met name door de Britten en Amerikanen, gewerkt aan een internationaal
afluistersysteem. Het systeem wordt gerund door de NSA (National Security
Agency) en luistert het totale, ongefilterde dataverkeer af dat via satelieten
getransporteerd wordt, zoals e-mail, telefoon, fax en telex. Dit dataverkeer
wordt "gecontrolleerd" op bepaalde spreekwoorden zoals 'emtex', 'Bin Laden' en
allerlei andere verdachte woorden/namen.

Jaren lang is het bestaan van dit 'project' van alle kanten ontdekt, maar de
laatste tijd komt het steeds mer inde belangstelling te staan. En terecht!
Toegegeven, vanuit Amerikaans perspectief klinkt het heel logisch. Om problemen
in de VS te voorkomen probeert men berichtgeving erover te onderscheppen zodat
vroegtijdig ingegrepen kan worden. Maar, de privacy van een hele grote groep
wereldburgers wordt er wel door te grabbel gegooid. Wat mij betreft is dat uit
den bose. Ik vind dat het volstrekt niet kan, wat hier gebeurd! Een overheid /
aantal overheden die ongevraagd mijn telefoongesprekken afluisteren? Mijn
Emails controlleren op verdachte woorden? Neen, dat moet niet kunnen!

Blijkbaar zijn er meer mensen die er zo over denken. Op diverse websites over
Echelon wordt getracht om Echelon "horen dol" te maken. Internetters stonden
altijd al als "rebels" aangeschreven, en ook nu doen zij hun naam eer aan. De
lijst met steekwoorden waar Echelon naar luisterd is (in meer of mindere mate)
bekend. Een (groeiend) aantal internetters heeft daarom het initiatief genomen
en voegt onderaan elke Email die zij versturen een aantal woorden uit deze
lijst toe (in de zogenaamde "signature"). Echelon pikt deze berichten
ongetwijfeld op en ziet op een bepaald moment door de bomen het bos niet meer.
Althans, dat is de bedoeling.

Het initiatief van deze groep internetters is niet voldoende. In de volkskrant
las ik dat in elkele landen een parlementair onderzoek loopt, dan wel gestart
wordt. In het artikele worden onder andere Belgie, Italie en Denemarken
genoemd. Vervolgens staat er:

        "In Nederland zal de Tweede Kamer dit najaar een hoorziting houden."

Oftewel: voorlopig kan Echelon nog lekker zijn gang gaan. Beste Democraten, wat
mij betreft moet het NU eindigen. Het liefst nog gisteren. Ik hoop dan ook dat
er versneld actie ondernomen zal worden als bekend wordt hoe erg het gesteld is
met (het ontbreken van) onze privacy. "Big Brother is Watching" komt wel heel
erg dicht bij. Nederland wil toch zo graag voorop lopen op IT-gebied? Hier is
je kans, grijp in en stop Echelon!

        m.vr.gr.

                Bas van Gils
                verontrust, uit Tilburg
--
             Bas van Gils  -  <bvg at linuxfan.com> - PGP on request
                         http://www.linuxfan.com/~bvg

              Two is not three. Not even for large values of two.