(help:inflatie) last try

B Doggle bd62 at INAME.COM
Wed Jul 5 11:55:12 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Max Kok wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> overheid over de
> meer informatie.
>
> Waar dan ?

Accoord van Wassenaar tussen werknemers, werkgevers en overheid!!

> De samenstelling van het inflatiepakket is niet iets dat onderwerp is van
> overleg tussen overheid en werknemers maar dat bepaald wordt door onderzoek
> van het CBS.

Wel dus..

> [...]
> veroorzaakt wordt door de overheid (zie boven). Het probleem ligt dus inprincipe bij de overheid.
> Oorzaak en

> gevolg worden omgedraaid.

> Het is niet dat de werknemers te veel vragen, het is de overheid die teveel
> belasting heft en het "meevallers" noemt
>
> Nee, zo ligt het niet.
> Inderdaad is de overheid nu 1 van de grootste inflatieveroorzakers maar dat
> komt juist omdat de lonen nu al jaren netjes gematigd worden
> (overheidsinflatie wordt nu zichtbaar door het uitblijven van looninflatie).

Je logica ontgaat me hier, alhoewel je ongeveer hetzelfde bedoeld. Ik beweer
niet zozeer dat de lonen omhoog moeten, wel dat de inflatie door de overheid
veroorzaakt wordt.

> En het is maar goed ook dat de vakbonden zich zo rustig houden, anders
> hebben we direct weer die ellende die ze in de jaren '70 veroorzaakten.

toch dan maar even wat cijfertjes:
Overheidsdiensten 1995=100
in 1999 van 111.8 naar 117.7 een 5.3% verhoging in 1 jaar!!
Dan laten we in dat cijfer buiten beschouwing dat de "totale" inflatie
verleden jaar 2,2% bedroeg maar dat 0,5% daarvan veroorzaakt werd
door de hogere (bijvoorbeeld benzine eva) accijnzen die meereisden..{:-((

> op te noemen zonder "enige"
>
> Precies, en ik schreef al eerder dat de oorzaak van de hardnekkigheid van
> overheidsinflatie is dat de wapens van de centrale banken om inflatie te
> bevechten niet helpen tegen de overheid.

Niets helpt tegen de overheid, er is geen concurrentie..

> Overigens de vraag of wat jij beschrijft  geen "zero sum game" is met een
> hoge graad van sociale ongelijkheid

??

> ik wel wat nader
> worden.
>
> Ik wel:
> hogere lonen = harder werken voor meer geld = minder geld beschikbaar per
> persoon = meer werklozen en meer afgebrande werknemers. Voor de gemeenschap
> als geheel uiterst onproduktief.

Natuurlijk niet.
Hogere lonen door belastingverlaging en/of productiviteits verhoging
dmv automatisering en omscholing. Nu pikt de overheid dit geld dmv
lastenverzwaring
Minder geld beschikbaar per persoon? Ik wist echt niet dat er maar zoveel geld
beschikbaar was..
BTW de industrie die naar Polen gaat willen we hier helemaal niet enne..
Dit is het jaar 2000, de industrieele revolutie is ECHT voorbij!
Het paradigm has shifted.

Prins Vogelvrij zegt:
Vroeger werden de taken, you keep'em stupid, we keep'em poor,
verdeeld tussen kerk en staat.
Tegenwoordig kan de staat beide taken aan.