rechts-extremisme in het leger

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Tue Jul 4 10:56:20 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waarde Lijsters,

Net het volgende nieuwsbericht gelezen:

'Landmachtofficieren nemen ontslag wegens rechts-extremisme'
(Volledige bericht: http://www.planet.nl/planet/0,1114,80_467_36286_,00.html)
***
HILVERSUM (ANP) - Enkele officieren van de Koninklijke Landmacht hebben
ontslag genomen, omdat hun bevelhebber niet bereid was hun klachten over
rechts-extremisme en wangedrag serieus te nemen. Volgens de officieren, die
anoniem willen blijven, wilde luitenant-generaal M. Schouten noch zijn
plaatsvervanger hen persoonlijk aanhoren.

Dat meldde het actualiteitenprogramma Nova maandag op basis van  eigen
onderzoek. Voorzitter T. Heerts van de militaire vakbond AFMP bevestigde dat
enkele officieren de dienst hebben verlaten, omdat ze tegen een muur
aanliepen en onvoldoende werden gehoord. De officieren vinden dat hun directe
meerderen te weinig doen tegen het rechts-extremisme en het wangedrag.
***
In het artikel wordt verder melding gemaakt van foto's van Hitler in de
onderofficierskamer, discriminatie en wegpesten van allochtone soldaten, de
aanwezigheid van een 'nurk' (neger uitroeiknuppel (honkbalknuppel)) en het te
hard aanpakken en collectief straffen van rekruten. Onder andere de
luchtmobiele brigade wordt bij dit alles genoemd.

Tja, dat krijg je dan als je toelatingseis Basisschool-plus is.
Ik ben heel benieuwd hoe sterk dit soort tendenzen waren toen er nog een
volledig actieve dienstplicht was. Dienstplicht was er toch o.a. voor om te
voorkomen dat het leger een oncontroleerbare, in zichzelf gekeerde groep werd?
Het feit dat leidinggevenden hier niets aan willen (durven?) doen, vind ik
een teken van een zich verkeerd ontwikkelende 'esprit de corps'. Ik heb de
NOVA-uitzending niet gezien, maar ik ben benieuwd in hoeverre dit 'excessen'
zijn i.p.v. gangbaar. In het laatste geval stel ik vast, vrij naar Lubbers,
dat de landmacht ziek is en lijkt me een parlementair onderzoekje wel op zijn
plaats. Kan Bert Bakker zijn tijdelijke commissie nog even bij elkaar houden...

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.