Waar is iedereen ?

Glenn Mellonius Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET
Mon Jul 3 12:26:05 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Ramon Barends (D66)" schreef:

> Nog even iets van andere aard: Waar is iedereen gebleven ? Ik heb al een
> tijdje het gevoel als of nog maar met Hein van Meeteren, Erik van den
> Muijzenberg, Remko de Knikker, Peter Bos en af en toe een ander zit te
> discussieren. En dan nog waarover...
>
> Het nivo daalt schrikbarend. En het aantal actieve discussiepartners ook. Of
> een en ander iets met elkaar te maken hebben weet ik niet, dat laat ik graag
> aan anderen over.
>
> Zo valt mij op dat ik Bo Buma en William Oosterwijk al een hele tijd niet
> [...]

Er zijn sprekers en er zijn luisteraars.
Er zijn veelsprekers en er zijn zwijgzame types.
Hoe meer de veelsprekers zich laten gelden, hoe zwijgzamer de stille types
worden.
Alles tot op zekere hoogte natuurlijk. Ook zwijgzame types hebben wel eens
wat te zeggen.
Hoewel: Ik weet van één persoon op deze lijst dat hij alleen maar leest en
nóóit reageert.
(heeft hij mij ooit mondeling toevertrouwd)

Als er al mensen van deze lijst afhaken, kan dat diverse oorzaken hebben.
Ik zal er een paar opnoemen.

De grote hoeveelheid post. Sommige mensen vertellen je vol ontzag dat ze
op een bepaalde dag wel 10 (TIEN!!) mailtjes hebben binnen gekregen. Kijk,
zo iemand heeft er natuurlijk niet van terug als hij zich op een lijst
abonneert, en hij krijgt ineens 50 mailtjes om zijn oren. Op maandag wordt
hij zelfs getrakteerd op 150 mailtjes. Deze persoon weet niet wat hem
overkomt en haakt af.

De grote hoeveelheid nietszeggende en niet ter zake doende post.
Dit kost veel leestijd en sommigen worden het zat.

De ondoorzichtigheid van de bijdragen, waardoor men er niets meer van
begrijpt en dan maar afhaakt.
Dit moet ik specificeren:

        Velen onder ons nemen de moeite niet om de datum en tijd in hun computer
goed te zetten. Gevolg is dat je eerst een antwoord leest en daarna pas de
oorspronkelijke bijdrage.
(je kan ook instellen op de rode draad van de discussie, maar velen vinden
dit onhandig).
Soms komt er een bericht binnen wel 3 maanden in het verleden gedateerd.
Dit bericht zit dan verstopt ergens onderaan je lijst.
Anderen dateren jaartal 2002. Hun bericht blijft dus hinderlijk
maandenlang bovenin staan.

        Er zijn er die de datum en tijd wel goed hebben staan, maar een verkeerde
tijdzone gebruiken. Zij zelf hebben dan nergens last van, maar de anderen
wel.

        De rode draad van de berichten wordt doorbroken. Bijvoorbeeld ik stuur
een bijdrage in met subject "tralala", en hierop wordt gereageerd met
subject "dralala".
Hierop komen nog 50 reacties, maar niemand ziet meer de oorspronkelijke
mail, ook niet op het online archief. Iemand die toch de moeite neemt om
daar achter te komen is erg veel tijd kwijt.
N.B. Ik heb het hier niet over het veranderen van het subject als de
discussie een zijspoor krijgt en duidelijk ergens anders over gaat. Dit is
natuurlijk wel acceptabel.

        De rode draad krijgt teveel zijsporen, en zijsporen van zijsporen.
Hierdoor weet men op een gegeven ogenblik echt niet meer waar het over
gaat.

        Ellenlange bijdragen (soms een complete discussie) meesturen met het
bericht, terwijl de eigen bijdrage bestaat uit soms zoiets korts als "Ik
ben het er geheel mee eens".

De beroerde manier van knippen en plakken, waardoor je:
                uit hun verband gerukte citaten krijgt.
                niet meer weet wie wat heeft gezegd, en wie waarop reageerde.
                moet gaan terug lezen wat veel tijd kost.

Het niet goed kunnen lezen. Sommigen nemen er de tijd niet voor om rustig
tot zich te laten doordringen wat de ander eigenlijk zegt, waardoor
misverstanden, irritaties, onnodige (vervelende) reacties.

Te lange breedsprakige berichten (waardoor het bericht niet goed gelezen
wordt)

Te korte bijdragen (waardoor het bericht niet goed begrepen wordt)

Ik moet nu uitkijken dat deze mail niet te lang wordt.;-)

--
Glenn Mellonius

mailto:glenn.mellonius at inter.nl.net

URL    http://start.at/mellonius