krijsende lijsters op het web

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Sat Jul 1 16:22:06 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Ramon Barends (D66)" wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Beste mensen,
>
> Met regelmaat word ik persoonlijk aangevallen door dhr. v.d. Muijsenberg te
> Amsterdam. Ik denk dat de volgende stelling maar eens uitgediscussieerd moet
> worden.
>
> Stalkende en persoonlijk aanvallende lijsters moeten van de D66-lijst
> geweerd worden.
>
> Argument: Vrijheid stopt daar waar anderen er last van hebben.

Met de stelling kan ik het niet eens zijn. Vrijheid *begint*  waar
anderen er last van hebben. De ware democratie geeft juist vrijheid aan
die meningen, aan die uitingen, an die woorden die juist *niet*  door
een meerderheid gedragen worden. Die *niet* populair zijn of die
*ongemakkelijk* soms ronduit irritant voor een andere groep zijn. Als we
allemaal lieve brave en hetzelfde denkende burgers zouden hebben zou
democratie niet eens nodig zijn. Ik sterf nog liever dan dat ik mijn
grootste vijand de mond snoer, zei een Franse filosoof eens. in de
verlichting, dat spreekt. daar kunnen ze in Ambon nog van leren...

De Heer Erik van den Muizenberg is een verhaal apart. Hij maakt op mij
de indruk zijn slachtoffers zorgvuldig uit te kiezen en dan hinderlijk
te volgen. Soms snijden zijn bijdragen enig hout, vaak zijn ze zurig van
toon en gericht op bewust kwetsen. Mijn eigen policy is: op de inhoud
reageren en de persoonlijke aanvallen, treiterpartijtjes, allusies en
insinuaties laten afglijden van de geestelijke regenjas die we somstijd
bij slecht weer moeten aantrekken.

Wel vind ik dat de heer vd M als niet-D66-lid zich als gast op deze
lijst terughoudend (beleefd dus) dient te gedragen. Maar afdwingen
kunnen we zulk gedrag niet. Als democraat gun ik zelfs een keffer als vd
M zijn vrije expressie. Ook blaffen valt onder vrijheid van expressie.
Bijten niet meer.