Help - inflatie?

Bakker B. B.Bakker at TK.PARLEMENT.NL
Sat Jul 1 12:48:16 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Er ging iets mis op het andere e-mailaccount. Vandaar dat ik 'm nog eens
stuur op deze manier - sorry als hij per ongeluk twee keer wordt verstuurd.

"Jan Slingerland" <jsling at worldonline.nl> wrote:

Gisteren bracht het CPB nieuwe ramingen voor de groei van de nederlandse
economie naar buiten. De economie blijkt nog sneller te groeien dan al werd
verwacht, met 4,5 %. De inflatie blijkt echter inmiddels ook tot 2,5 % te
zijn opgelopen. Voor volgend jaar wordt zelfs een inflatie van 3,5 %
verwacht door het CPB. Dit is naar mijn weten hoger dan volgens de
euro-normen is toegestaan. De vraag is, ook aan onze kamerfractie; moeten we
hier iets aan doen en zo ja wat? Minder lasten verlichten, verhoging van
overheidsuitgaven, meer besparen (lees aflossen op staatsschuld) en meer
stimulatie van arbeidsproductiviteit (o.a. mensen door machines of apparaten
vervangen, meer gerichte scholing) verhogende investeringen, zodat ook de
krapte op de arbeidsmarkt enigzins kan worden afgezwakt?

---

Hallo Jan (en lijst),

Even kort maar. De groeivoorspelling van het CPB werd gisteren als nieuws
gepresenteerd, maar enkele weken geleden was de zgn. Koninginne-mev (de
macro-economische verkenningen die het kabinet gebruikt ter voorbereiding
van de begroting 2001) al uitgelekt, met dezelfde groeivoorspelling. Nieuw
is wel de verhoging van de groeiraming voor 2001, van 3,5 naar 4 procent.
Kortom, het gaat nog steeds uitstekend met de economie, en we moeten terug
naar de jaren zestig om dergelijke prestaties te zien. Natuurlijk is er wel
kritiek op economisme en consumentisme, maar gelet op de financiele,
economische en sociale problemen waar we 20 jaar mee hebben geleefd, is dit
een verademing en biedt het ook de gelegenheid om eindelijk orde op zaken te
stellen, komende generaties niet zwaar te belasten met onze schulden
(staatsschuld), en onderwijs, zorg, natuur en andere kwaliteitselementen in
onze samenleving op peil te brengen.

Specifiek naar aanleiding van je mail: ja, er is aanleiding om de
overheidsbesparingen fors te verhogen. Vandaar dat dit jaar 100 procent, en
volgend jaar nagenoeg 100 procent van de enorme inkomstenmeevallers in 2000
en 2001 worden gebruikt om de staatsschuld af te lossen - wat overigens de
rentelasten omlaagbrengt, die dan weer nuttiger kunnen worden besteed aan
publieke dienstverlening. En er is ook reden om alles te doen om de
arbeidsmarkt af te koelen, i.c. om meer arbeidsaanbod los te maken. Door
betere scholing, inderdaad, en door werken aantrekkelijker te maken: dat is
ook een van de belangrijkste doelen van het belastingplan, dat op 1 januari
2001 in werking treedt. De verwachting is dat dit daadwerkelijk extra mensen
naar de arbeidsmarkt brengt, wat hard nodig is. Ik voeg daar overigens aan
toe dat met name het bedrijfsleven naar mijn gevoel veel te weinig doet om
de wao-problemen en de werkloosheid onder minderheden echt aan te pakken.
Liever vraagt men om arbeidskrachten uit het buitenland (de makkelijke weg),
maar dat is niet de goede weg. Ik vind ook dat werkgevers de afgelopen
maanden in hoog tempo zijn teruggezakt in hun traditionele rol: weinig
aandacht voor de publieke zaak, graag meer asfalt zodat wij op onze eigen
vip-stroken kunnen gasgeven. Plechtige verklaringen in Den Haag tijdens
voor- en najaarsoverleg, maar leveren - ho maar.

Over een aspect maak ik me minder zorgen, en dat is de oplopende inflatie,
volgend jaar naar 3,5 procent. De basis-inflatie zal ook volgend jaar 2,25
tot 2,5 procent bedragen - dat is wel aan de hoge kant, ook in Europees
verband, maar gelet op de overige economische factoren niet alarmerend. De
oploop naar 3,5 procent is louter statistisch: de BTW gaat volgend jaar met
1 procentpunt omhoog, en de milieuheffingen stijgen ook. Dat wordt echter
meer dan goedgemaakt door de belastingverlichting, die per saldo ruim 6
miljard bedraagt (het eerder genoemde belastingplan 2001). Achter dit
belastingplan schuilen namelijk een heleboel belastingverschuivingen, die al
met al wel oplopen tot 20 miljard. Kortom: de inflatie is nog steeds
redelijk in de tang. Zorgelijk is overigens wel het oplopende loonniveau,
nog niet eens zo zeer vanwege de cao's (die zijn in wezen nog redelijk
bescheiden), als vanwege alle extra (individuele) beloningen die daar
bovenop kokmen. Vandaar dus ook dat er hoognodig gewerkt moet worden aan een
ruimere arbeidsmarkt.

Toch nog een langer verhaal geworden. Om het reces mee te beginnen, zullen
we maar zeggen.
Groeten,
Bert.