Tegenspraak

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Sat Jul 1 12:42:22 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Remko de Knikker wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> ....verlies is weliswaar
> physieker dan tegenspraak, maar het in beide gevallen om een frustratie van
> je eigen intentie, waardoor je met een innerlijk of uiterlijk onvermogen te
> maken krijgt. Het is wel de intentie van de wil van je idee om te
> overtuigen, maar ik snap dat je iets ideeeler van opvatting bent, geeft
> niet.

Verdiep je maar eens in de leer van de dialectiek. Tegenstellingen
(tegenspraak is een verbale uiting van een tegenstelling)
vooronderstellen niet per definitie  boven -of onderstellingen. In
gewoon Nederlands: een goede, pittige discussie hoeft niet persé een
winnaar of een verliezer op te leveren. Gedachtenwisseling kan goed
plaatsvinden op basis van volstrekte gelijkwaardigheid. Ik dacht dat we
dit als democraten belangrijk vinden. Prettig weekend.