Nuancering Oostenrijk

de Knikker, Remko Remko.deKnikker at NL.ORIGIN-IT.COM
Sat Jan 29 23:11:21 CET 2000

De OVP schijnt al geruime tijd achter de schermen meerderheden uit
onderhandeld te hebben met de FPO. Bovendien hebben katholieken een imago
omhoog te houden wat betreft samenwerken met extreem-rechts (zie herstel
pauselijke staat, en steun aan Nazi's).

-----Original Message-----
From: Kaj Leers [mailto:fender at dds.nl]
Sent: zaterdag 29 januari 2000 20:49
To: Paul van der Weijden
Cc: d66 at nic.surfnet.nl
Subject: Re: Nuancering Oostenrijk

Yo Paul,

>Ja, en? Het Verenigd Koninkrijk heeft ook geen grondwet. Dat functioneert
>prima. Eigenlijk heeft Nederland ook geen grondwet nodig, de rechter mag er
>toch niet aan toetsen. Bovendien heeft Europa een veel mooiere en beter
>werkende grondrechten handhaving. Het Europees Verdrag van de Rechten van
de
>Mens, met het Hof en de Commissie van de rechten van de mens in
Straatsburg.

Vergeet overigens a.u.b. ook niet dat vrijwel alle Europese landen (ook de
landen die jij noemt) een rijke traditie hebben waar het aankomt op het
bestrijden van jongens als Haider c.s. Zie bijvoorbeeld ook Hongarije,
Tsjechie, Slowakije, Polen, de voormalige Joego-republieken, Griekenland
etc.: ook daar is een zekere mate van xenofobie diepgeworteld. Een
extreem-rechtse partij is in die landen niet eens nodig, want vrijwel alle
partijen in die landen huldigen standpunten inzake immigratie etc. die hier
in Nederland verwerpelijk zouden worden gevonden.

Ik vind de FPO vergelijkbaar met het Vlaams Blok in Vlaanderen: 'tuurlijk,
het VB is link & gevaarlijk want extreem-rechts, maar die partij is - net
als de FPO in Oostenrijk - niet zozeer groot geworden door het schoppen
tegen immigranten, maar vanwege haar standpunt inzake Wallonie en de
Belgische staat an sich. Dat spreekt zeer veel Vlamingen aan. En natuurlijk
ook de echte neo-nazi's, laat daar geen misverstand over zijn.

Eigenlijk zou ik het, als ik Oostenrijker was, ergerlijk vinden om te zien
dat juist 1 van die machtspartijen (de OVP) nu toch weer in de regering
komt, met de FPO. En dat terwijl het meerendeel van de FPO-stemmers
afkomstig is van voormalige OVP-stemmers... (Schijnt.)

Grtz,

Kaj.

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SUBSCRIBE D66