Zelfdoding belangrijkste doodsoorzaak 25- tot 40-jarigen

B.Buma stractic at EURONET.NL
Fri Jan 28 12:54:19 CET 2000

> Overigens: recent op BBS een pogramma waarin onderzoek werd gerefereerd
dat
> op weg is te ontdekken waar ouder worden vandaan komt. Het lijkt inderdaad
> iets te maken hebben met gen(-verbindingen om het maar ik mijn
ondeskundige
> lekentermen te zeggen). Er wordt kennelijk behoorlijk wat geld verspijkerd
> aan dat onderzoek.

Er wordt ontzettend veel onderzoek gedaan dat impact heeft op de
mogelijkheden van levensverlenging.
Als je een fraai overzicht wilt hebben zou je het artikel "Don't die, stay
pretty" moeten lezen uit het "Future" nummer van WIRED (millenium issue).
Is sowieso een aardig blad als je even wil fantaseren over de komende 100
jaar.
Het vrij uitvoerige artikel bespreekt verschillende ideeën, onderzoek en
mogelijke ontwikkelingen. Het begint echter met :
" Life extension reamins a touchy topic, though. Few legitimate scientists
will publically advocate it; government grants still don't flow to
i"t........."When people apply for funding to the National Institue on
Aging, they are exceptionally carefull not ot bring up life-span extensions"
says Richard Miller a University of Michigan gerontologist.

De discussies over levensverlenging zijn , zeker in de politiek, zeer dun
gezaaid. Als je naar sommige projecties van wetenschappers kijkt dan zouden
wij wel eens de laatste generatie kunnen zijn die de dood als onontkoombaar
moet accepteren !? Dat lijkt een vrij sterk verhaal, maar een aardige vraag
die je jezelf kunt stellen is : Hoe kan een 80 jaar oude man met 80 jaar oud
DNA in 80 jaar oude cellen vader worden van een baby wiens cellen zo fris
zijn als een hoentje?

De maatschappelijkke implicaties zijn bij het reeël worden van dit soort
mogelijkheden onvoorstelbaar. Laat staan de politieke druk die zou ontstaan
vanuit díe generatie die de boot nog net gaat missen !

vr gr Bo