Geweld&Reactie (vrij naar Chido)

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Wed Jan 26 10:58:24 CET 2000

William schreef:
>Bij nader inzien stelde Chido gisteren aan het slot van zijn bijdrage
>een aantal interessante vragen die ik graag even terug laat komen
>voorafgegaan door een koppelteken. In die vragen liggen naar mijn
>gevoel openingen die ik gisteren niet direkt heb gezien.

<knip>

>- Denken we dat we 'zinloos' geweld daadwerkelijk kunnen uitroeien?
>
>Dat lijkt me vrijwel uitgesloten. Maar dat neemt niet weg dat we wel
>kunnen helpen duidelijk te  maken dat bepaald gedrag maatschappelijk
>onaanvaardbaar is, of zo je wilt, niet aanvaardbaar.
>
>- In het laatste geval moeten we:
>
>- geweld op de televisie verbieden/verplaatsen?
>
>Daar ben ik absoluut voor. Het gaat er vervolgens om te bepalen waar
>de grenzen van het aanvaardbare mediageweld liggen. Kortom welke
>referentiekaders hanteren we om te bepalen of een film (e.d.)
>aanvaardbaar / onaanvaardbaar is.

Deze vragen waren gebaseerd op het gekozen uitgangspunt dat geweld
uitroeibaar is. Beantwoording ervan vanuit het standpunt dat geweld niet uit
te roeien is - zoals William doet - is eigenlijk zinloos.

>- de pers in hun berichtgeving regels opleggen?
>
>Dat zou geweld doen aan de vrijheid van pers; dus niet.

En waarom zou dat niet gelden voor televisie? Of radio? Of internet?

>- ouders strafrechtelijk vervolgen/
>
>Is het rechtvaardig om ouders voor de daden van hun kinderen te straffen?
>De vraag is denk ik eerder of je ouders op het gedrag van hun kinderen
>moet aanspreken. Ik neig er toe om ja te zeggen, maar haast me erbij te
>zeggen: "dat zal altijd moeten afhangen van de situatie". Kortom, een
>eenduidig antwoord op die vraag is niet zonder meer te geven, maar het is
>*wel*  een punt om nader te bekijken.

Hier ga ik met je mee. Niet strafrechtelijk vervolgen, maar aansprakelijk
stellen.

>- 'zinloos' geweld zwaarder straffen?
>
>Straffen heeft niet zoveel zin omdat er geen -of weinig- preventieve
>werking van uit gaat en het is per saldo altijd achteraf terwijl we juist
>proberen geweld te voorkomen. Opvoedkundig gezien werkt de methodiek van
>beloning beter dan die van de straf. (Begrijp me niet verkeerd: ik pleit
>er NIET voor om daders ongemoeid te laten! Zie het als een opstapje tot
>'een mogelijk maatschappelijk antwoord op omgaan met~')

Zwaarder straffen kan een teken zijn dat de overheid het serieus neemt. Ik
heb het specifiek over het zwaarder straffen van 'zinloos' geweld. Maar ja,
wat is zinloos geweld?

>- en 'zinloos' geweld definieren.
>Ja, natuurlijk, anders weten we immers niet waarover we oordelen.

Ja, precies. Maar wat is zinloos geweld? Is het uit de hand lopen van een
demonstratie, zodat het tot een treffen tussen demonstranten en ME, ook
zinloos geweld? Of valt dat weer 'gewoon' onder ordeverstoring? En ben je een
andere mening toegedaan als het niet demonstranten maar voetbalsupporters zijn?

>- Weegt het een tegen het ander op? Ik weet het antwoord niet.
>Natuurlijk weegt het een tegen het ander op: het gaat om levensblijheid
>van de samenleving: en daarbij hoort een basaal gevoel (een gevoelen van)
>veiligheid.

Een van de belangrijkste redenen voor het slinken van het maatschappelijke
gevoel van veiligheid is de aandacht en de manier van presentatie van de
media voor bijv. zoiets als 'zinloos geweld'. Dus als je gewelddadige films
op de televisie wil verschuiven / aan banden leggen, waarom dan niet de
andere media onder handen nemen? Trouwens, ook een uitgebreid verslag van een
actie van 'zinloos' geweld in de Telegraaf zou best 'copycat-gedrag' kunnen
opleveren.  Als je een basaal gevoel van veiligheid in de samenleving als
belangrijke reden ziet voor het aanpakken van 'zinloos' geweld, dan is het
integraal aanpakken van de de verslaglegging in *alle* media het meest
effectief.
En nu wederom mijn vraag: weegt dat op tegen het belang van de pers- of
andere vrijheden?

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt door de opsteller beschouwd als persoonlijke
correspondentie en dient als zodanig behandeld te worden.