MONOPOLIE UPC

B.Buma stractic at EURONET.NL
Wed Jan 26 11:14:12 CET 2000

Bas zet een goede analyse neer,
deze is nog wat te verbreden.

1. De mobiele netwerken; nu nog nauwelijks interessant voor dataverkeer,
maar met de komst van GPRS (in de loop van dit jaar en volgend jaar) zit de
transmissie snelheid op 114 kb , snel genoeg voor normale internet
toepassingen en bijvoorbeeld real time versturen van video-beelden.
2. Het WAP protocol biedt de mogelijkheid internet diensten via het mobiele
netwerk aan te bieden
3. De 'Bluetooth' technologie zal het mogelijk maken om álle apparaten
draadloos aan elkaar te hangen. Dus bijvoorbeeld op hoge snelheid met je pc
via je mobiel rechtstreeks het net op. Of met je tv via mobiel naar een film
kijken of.....affijn mogelijkheden genoeg
4 Over ~ drie jaar zal het mobiele net verbindingen aankunnen met snelheden
van van 2 Mb . Bovendien is de verwachting dat je dan niet meer opbelt als
je wat wilt, maar permanent in verbinding bent. Het is tegen die tijd ook
erg onwaarschijnlijk dat het nodig zal zijn om een telefoonkabel aansluiting
te hebben. Daar komt dus capaciteit op vrij

Als je het over monopolies wil hebben moet je met de snelheid van de huidige
ontwikkelingen niet naar het moment kijken, maar ook naar de concurrentie in
de tijd kijken. Wat vandaag de "killer app" is waar iemand volledig mee
alleen in de markt staat wordt morgen alweer door een andere technologie
ingehaald. Hoe lang hebben de kabelaars het "monopolie" al (als het om
internet gaat), een jaar ? Hoe lang zullen ze het houden ? nog een jaar ?
En raken ze kort daarna ook al niet het "monopolie" op tv-beelden kwijt ?

Waar UPC in ieder geval op kan rekenen gezien haar populariteit in Amsterdam
als tv-kabelaar (A2000) is dat zodra er een alternatief op kabelTV (en dat
komt er) hun klanten met gierende snelheid een andere "provider" zullen
opzoeken.

Allemaal goed nieuws voor de consument.

Voor bedrijven die internetdiensten willen aanbieden geldt dat in principe
ook. Maar het is natuurlijkniet reeël als internetbedrijf te verwachten dat
je tegen dezelfde kosten als de particulier toegang krijgt tot deze
netwerken. Nu nog betaalt de particulier , vooral via zijn tikken en zijn
abonnementen, fors mee aan de op- en uitbouw van deze technologiën, maar die
bijdrage zal steeds lager worden. Bedrijven willen die geld zullen gaan
verdienen op het internet moeten niet raar opkijken dat zij ook de rekening
van het interenet (en alle andere netten) gaan betalen.

Het probleem van de internetondernemer die direct via de kabel toegang tot
het net verkrijgt is een schijnprobleem. Vóórdat dit via de kabel mogelijk
was, móest hij zijn eigen site op die van een op een snelle (permanente)
verbinding aangesloten provider zetten (en die deed dat niet gratis) óf zelf
een vaste verbinding huren van een (de) telefoonmaatschappij (en dat kostte
ook geld). Nu heeft hij voor een habbekrats een directe snelle verbinding.
Waar zit het verlies ???

Dús heeft Kaj (als voorbeeld ondernemer) drie mogelijkheden om zijn business
op net te zetten (tenzij hij provider wil worden, dan heeft hij er maar
twee) waarvan op dit moment de kabelaar waarschijnlijk het goedkoopste is.
Maar niet goedkoop genoeg voor Kaj. Het probleem voor deze ondernemer is dat
hij nog een beetje moet gaan denken als ondernemer, maar dat gaat vast wel
lukken.

Conclusie, UPC is géén monoplist, ze hebben het monopolie van de
telefoonkabel gebroken, en zo direct gaan (meerdere) mobiele netwerk
leveranciers het "monopolie" van de twee soorten kabel breken. Hoezo geen
concurrentie.

Met vriendelijke groet,

Bo Buma

Bas van Gils wrote:

> na een paar 'rustige' weken eindelijk weer 'ns een verhitte discussie ;-).
Als
> [...]
> hebben. Als je echter kijkt naar de totale markt van aanbieders voor
> internetlijnen is dat NIET zo. Er zijn wel degelijk alternatieven:
>
>    - 'gewoon' internet via de telefoonlijn
>    - ISDN
>    - ADSL (komt er aan)
>    - radio-verbinding (ietwat futuristisch, maar het komt voor)
>
> de "pest" van deze alternatieven is dat ze godsgruwelijk duur zijn in
> vergelijking tot de kabelboeren. Toen de kabelboeren nog niet bestonden
waren
> (bijvoorbeeld) bedrijven blij dat ze een vaste lijn konden huren bij de
PTT.
> [...]
dat
> is niet zo en de huidige situatie is zo slecht nog niet ...
>

> just my five cents
>
> --
> Bas van Gils, B.vanGils at kub.nl, Phone: +31-6-24614919  || Silence is the
> http://stuwww.kub.nl/people/b.vangils                  || language of
> System Administrator of http://stuwww.kub.nl/          || complicity
>
> The author of this E-mail requests that you regard this as a private
message.
> Please do NOT distribute it! Thank you very much in advance...

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66