Geweld & Media

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Tue Jan 25 18:52:36 CET 2000

Marc-Alexander Fluks schreef:

> Zoiets heb ik dus ook al bepleit. Om dat te doen, moet je
> eerst (jij doet dat gelukkig nu ook) stellen dat er geen
> sprake is van 'zinloos' maar van 'zinvol' geweld. Immers,
> aan iets dat 'zinloos' is ligt niets ten grondslag (het
> is een stochastisch verschijnsel, dus men krijgt er
> geen vat op) terwijl 'zinvol' refereert naar een functie
> (voor de persoon in kwestie) -en daar is wel wat aan te
> doen.

Hmm. Dat zeg jij steeds, maar ik vind de term 'zinloos geweld'
helemaal niet zo problematisch. Je kunt hoogstens moeite hebben met
het gelijkstellen van 'zin' (doel) en moraal: Blijkbaar wordt ervan
uitgegaan dat mensen alleen doelgericht iets doen als ze vinden dat
dat moreel aanvaardbaar is, en kan men zich dus niet voorstellen dat
iemand doelbewust iets doet waarvan men weet (en ook zelf vindt) dat
dat, alles in aanmerking genomen, moreel onaanvaardbaar is (namelijk
het molesteren van een onschuldige voorbijganger). Vandaar: 'zinloos'
geweld.

Of deze (Kantiaanse?) opvatting terecht is weet ik niet zeker, maar ik
ben wel geneigd erin mee te gaan. Met andere woorden: 'zinloos geweld'
kan misschien wel een oorzaak hebben (gelegen in de psychische en/of
sociale omstandigheden van de dader), maar een doel, in die zin dat de
dader werkelijk gelooft dat het in elkaar slaan van een willekeurig
persoon een oplossing is voor een met name geformuleerd probleem,
heeft het niet. En moreel aanvaardbaar is het al helemaal niet.

Gezien de verbreidheid van de term 'zinloos geweld' en de manier
waarop die gebruikt wordt, wordt bovenstaande opvatting blijkbaar
nogal breed gedeeld. In dat licht zie ik niet hoe de term 'zinvol
geweld' bijdraagt aan een beter begrip van het verschijnsel.

Groetz,

Herman

P.S.: Wie doet er mee aan een kettingbrief tegen zinloze e-mail?

Herman Beun                http://www.bigfoot.com/~hermanb/
HermanB at bigfoot.com         Schaarbeek, Brussel, België, EU
Representative democracy is a contradiction in 4 year terms