Geweld & Media

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Mon Jan 24 13:58:34 CET 2000

Met het gevaar ook voor wijsneus uitgemaakt te worden reageer ik even op
Bo:
Bo schreef over Marc en Henk (meen ik):

> Beiden dringen aan op onderbouwing, zonder zichzelf verplicht te voelen tot
> onderbouwing. Tegelijkertijd schrijven ze iedereen die het onderwerp ter
> discussie wil brengen af als elitair, belanghebbende ???, reactionair,
> verkokerd, een non-intelectueel etc.

Okay, de afschildering vind ik ook niet fraai al is het me nooit zo opgevallen. Maar
aan de andere kant zet jij iedereen die wetenschappeelijke kritiek heeft op de
onderzoeken ook in een bepaalde hoek, niks beter dus. Het probleem bij dit
 soort onderzoek is dat je het niet kunt onderzoeken (als je tenminste echt
een goed onderzoek wilt doen). Net als bij veel medisch onderzoek naar
bepaalde middelen, behandelingen, ontbreekt het aan een controlegroep. En
stuit je op ethische bezwaren. Daarbij komt dat er waarschijnlijk een
complex aan omstandigheden verantwoordelijk is voor geweld, om die
allemaal bloot te leggen en hun onafhankelijke invloed op de uitoefening van
geweld is schier ondoenlijk. Dus enige voorzichtigheid om zomaar geweld op
tv als oorzaak van geweld aan te duiden is wel noodzakelijk. Een van de
twee wijsneuzen wees al op de grote groepen in de samenleving die dezelfde
 films bekijken en geen geweld gebruiken. Zou je ook maatregelen willen
treffen tegen al die andere mogelijke triggers van geweld, Bo?

> De essentie van geweld en media is dat we het inderdaad niet precies weten.
> Zolang dat een reden is om iedereen die het überhaupt ter sprake wil brengen
> af te schieten, schiet zo'n discussie niet op.

daar heb je gelijk in. Maar toen er wel enige inhoudelijke reacties kwamen,
die jou kennelijk niet bevielen, reageerde je er niet op en liet de discussie
voor de discussie.... Dus ook door houw toedoen schoot het toen niet op.

> Jullie triviale opmerkingen over methodologie beginnen me langzamerhand
> behoorlijk de keel uit te hangen. Als iets elitair is, is het iedere keer de
> schoolmeester pet op te zetten en om het vervolgens vooral niet over de
> inhoud maar over al het andere te hebben.
Zolang er uitgegaan wordt van ondeugdelijk onderzoek door beleidmakers
vind ik de methodologische reacties van beide heren prima, daar kunnen we
allemaal iets van leren, ipv het te verketteren en ieder onderzoek maar voor
waar aan te nemen. En mochten ze een keer ongelijk hebben met hun
methodologisch verhaal dan reageert daar ook wel weer iemand op.

> Marc kon het natuurlijk niet laten om over een spelfout op de site van het
> Ministerie van Justitie te vallen
Ja Marc, dat is wel triviale informatie en voegt weinig toe.
Met vriendelijke groet Joris van den Wittenboer