DE NIEUWE OMROEP

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Sat Jan 22 16:06:39 CET 2000

William Oosterwijk wrote:

> Eerlijk gezegd heb ik grote twijfels over de oprechtheid van die club.

Toch wel een merkwaardige beginhouding. Zonder iets onderzocht te
hebben, zonder zich werkelijk ergens in verdiept te hebben, reeds `grote
twijfels' hebben. Zo komen we nooit tot enige verandering en
vernieuwing. Het komt me over als een lichte vorm van reactionair
zijn...als u het me vergunt dit op te merken...

> Natuur is *in* en er zijn veel meer lieden die ook daar wel weer een
> slaatje uit weten te slaan.

Wie slaat waar een slaatje uit? een aantal mensen probeert bezield een
nieuwe omroep van de grond te krijgen, en moet dat wel met enige tamtam
doen (je krijgt geen 50.000 leden cadeau). wat slaatje? Commercieel
worden is slaatje slaan. De VARA gaat slaatjes slaan.

> Er zijn maar weinig mensen die consequenties
> trekken uit een beleid dat generatie op generatie structureel kortzichtig
> en zonder visie was (is): voornamelijk gedreven door de snelle winst.

dat is dus precies waartegen de die nieuwe omroep een tegengeluid wenst
op te werpen.

> In feite zijn zulke onzin als "nieuwe natuur" en "de nieuwe omroep" niet
> meer dan recreïsme: uitingen van een materialistisch- antropocentrische
> cultuur.

U bent een beetje winterdepri, heb ik het gevoel. Recreïsme, toe maar.
Materialistisch-antropocenrische cultuur... Hoe verzin je het. Ik
probeer te vertalen: op de materie gericht, de mens centraal stellend.
Mijns inziens hebt u de folders en de website van DNO niet zo goed
gelezen. daar wordt gerept van ecologie versus economie (juist *niet*
materialistisch, als u het me vraagt) en meer ruimte voor natuur en
milieu (ecocenrisch ipv antropocenrisch).

Legt u dit eens uit.
Hein van Meeteren, Amsterdam.