geweld en omroep

Greetje Verver KenG.Verver at HETNET.NL
Sat Jan 22 10:58:56 CET 2000

 Het lijkt mij een goed idee om een vorm van screenen toe te passen als het gaat om geweld. Zgn. actiefilms niet voor 22.00 uur uitzenden. Het Journaal tot 22.00 uur niet zo realistisch uitzenden. Ook eens oog hebben voor positieve zaken. Het Jeugdjournaal is daar een goed voorbeeld voor.

Ik weet dat het voor de jeugd desastreus kan zijn als die naar de Journaaluitzendingen kijken. Ik ken een kind die de journaallezer "de ongelukkenmeneer"noemde.

Laten we niet vergeten dat de TV een grote factor in ons dagelijks leven is die onze maatschappelijke visie enorm kan veranderen. En hoe jonger, hoe beinvloedbaarder en hoe minder in staat om zaken te relativeren.

Dus inderdaad hetzelfde als met de tabaks- en alcoholreclame. Verbieden kan en moet niet, maar aanpassen aan de te verwachten kijkers wel.

Greetje Verver