Griep niet van deze wereld

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Fri Jan 21 11:11:08 CET 2000

 Marc Fluks schreef:

> Hoyle heeft grote bijdragen geleverd aan de astrofysica (kernfysica in
> sterren, cosmologie). Helaas is hij ontspoord toen hij zich met biologie
> en science fiction ging bezighouden.

maken?

> We hebben hier niet met een verband te maken. Ondanks zijn enorme betekenis
> voor de wetenschap neemt geen astrofysicus deze uitspraken serieus. In meen
> dat 'Current Science' een blad voor kinderen is...

Je opmerkingen over Hoyle zal ik voor waar aannemen en dat er geen causaal
verband is geloof ik meteen. Ze maken voor mij alleen niet duidelijk of er
misschien niet een correlatief verband is. Heeft Hoyle de 11-jaarlijkse
griepcyclus ook uit zijn duim gezogen? En zo nee: is er dan ergens toch niet
een correlatief verband? (Ik noem maar wat ongefundeerds: de concentratie
kometengruis is tijdens de 11-jaarlijkse verhoogde zonnenactiviteit hoger,
altijd in de winter en blokkert dan meer UV-straling dan normaal, zodat het
griepvirus meer kans krijgt.)
Het feit dat Hoyle's collega's hem op deze punten niet serieus nemen (begrijp
ik, na het lezen van de website) en dat het gepubliceerd is in een
kinderblad, vind ik geen sterke argumenten tegen de stelling dat er een
correlatief verband zou zijn. De discussie over wetenschappers onder elkaar
hebben we al eens gevoerd (en ga ik niet over doen) en verder zijn bijv.
'Klokhuis' en de 'Kijk' ook voor kinderen bedoeld, maar dat neemt niet weg
dat ik het daar vertelde niet serieus neem. Ik lees liever argumenten als: er
is geen 11-jarige griepcyclus, of: de cyclus valt niet samen met de door
Hoyle genoemde cyclus, of: het griepvirus is nog nooit aangetoond in dat
kosmetengruis enz. enz.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt door de opsteller beschouwd als persoonlijke
correspondentie en dient als zodanig behandeld te worden.