Zelfdoding belangrijkste doodsoorzaak 25- tot 40-jarigen

D66 Groningen D66 at RAAD.GRONINGEN.NL
Thu Jan 20 13:35:33 CET 2000

Hoi,

Als het zo is dat er 1500 mensen per jaar zelfmoord plegen, weet ik zeker
dat de reden om dit te doen voor zeker de helft van die mensen niet
afhankelijk was van de maatschappij die wij gecreeerd hebben. Mensen die zo
dicht bij de dood staan, denken echt niet meer aan problemen die ze hebben.
Het enige waar naar gezocht wordt is rust, eeuwige rust in sommige
gevallen. Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar uit ervaring weet
ik dat maatschappelijke problemen helemaal niet altijd de reden zijn om die
laatste stap te nemen. De dodelijke zucht naar rust komt vaak voort uit een
depressiviteit, waar soms allerlei moeilijkheden of chemische stoornissen
aan ten grondslag liggen. Net zo vaak echter, is er helemaal geen duidelijk
verklaring voor die depressiviteit.
Een enorme actie op touw zetten om zelfmoord tegen te gaan, zal misschien
een aantal levens redden.  Maar het zal zeker niet iedereen er van weer
houden om een eind te maken aan het leven.

Dag,
Hermien