Zinnig geweld. Bestaat dat ?

caderius caderius at EURONET.NL
Fri Jan 14 11:28:44 CET 2000

At 10:45 14/01/00 +0100, Ramon Barends \(D66\) wrote:

>Huh ?
>Is het zinvol om iemand zonder aanleiding in elkaar te slaan ?

Alles hangt af van het perspectief van beoordeling.
In de ogen van het slachtoffer is het geweld misschien zinloos.
In de ogen van "het publiek", dat zich mogelijk deels
in de situatie van het slachtoffer denkt te verplaatsen is het geweld zinloos.
De opinie van de dader blijft bij de kwalificatie "zinloos" buiten beschouwing.
Toch zit bij hem - en alleen bij hem - de emotie, het motief, de grond voor
zijn handelen
en wie kan bepalen of daar niet voor de dader  sprake was van "enig zinvol
handelen".

Zelfs uitspraken bij een verhoor of een rechtzitting, in de trant van:
"Ik weet eigenlijk niet waarom ik het gedaan heb" geven geen uitsluitsel.
Het is namelijk heel wel mogelijk, dat de dader beweegredenen en motieven
had, waarvan hij
weet dat ze maatschappelijk onaanvaardbaar zijn.
Uit zelfbescherming kan men dan als dader maar beter de onnozele spelen.

(Dit als aanvulling op argumenten die er op neer komen
dat geweld van politie of leger in het kader van rechtshandhaving
"zinvol" genoemd zouden kunne worden.
Maar ook daar wordt de zin bepaald door de dader.
En - omdat de dader daar onze staat vertegenwoordigt.
kiest het publiek daar vaker het standpunt van de daders.

René